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화장품 용기 디자인 제안 연구 -커플용 화장품을 중심으로-

Title
화장품 용기 디자인 제안 연구 -커플용 화장품을 중심으로-
Other Titles
A Study on Suggestion for the Development of Cosmetic Containers Design -Focused on Cosmetic Container for Couple-
Author
송지성
Keywords
화장품; 용기 디자인; 커플용 화장품; Cosmetics; Container Design; Cosmetics Container for Couple
Issue Date
2012-03
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 18, NO. 1, Page. 165-175
Abstract
요즘 남성들도 피부나 화장품에 관심이 많아지면서커플 화장품에 대한 반응이 높아지고 있다. 또한 커플용 화장품에 시각적 특성을 고려한 용기 디자인과 패키지 디자인에도 관심이 높다. 이제는 화장품 용기 디자인 또한 과거의 단순하고 겉모습과 색상 등 시각적인 부분으로만 인식된 디자인이 이제는 브랜드의 이미지를 대변할 정도로 소비자에게 강인한 인상을 남기고 있다. 화장품을 개발하면서 용기를 특별히 고안하거나 다른 제품과 차별화를 꾀하고 소비자의 의견을 제품 개발 과정에 적극적으로 활용하는 등 단순한내용물을 담는 개념을 넘어 브랜드의 가치를 높이는요소가 되고 있다. 따라서 본 연구는 커플용 화장품을 위한 용기 디자인을 제안함으로써 함께 적용할 수 있는 용기 디자인을 위한 6가지 사례를 조사하였으며 이를 통해 구체적인 디자인 요소와 패키지를 제외한 용기 형태 3가지 디자인을 제안하였다. 연구 방법은 국내ㆍ외 커플용 화장품 관련 온ㆍ오프라인, 문헌조사, 선행 연구 등의 자료로 이론적 체계를 갖추었으며, 화장품에 대한 선호도 조사, 용기디자인에 대한 인식 등 선행 연구에서 조사한 것을토대로 고찰하였다. 용기 디자인 개발의 필요성을 위해 국ㆍ외의 커플 마케팅을 위한 화장품 사례를 조사하였다. 본 연구의 범위와 내용에는 화장품 용기 디자인에대한 설문 조사와 소비자 반응을 분석한 자료를 통해 용기디자인 제안 시 활용 할 것이며, 설문 조사는 타연구의 논문에서 분석한 여대생 대학생 대상으로 구성한 것이다. 이를 토대로 구매에 대한 필요성을 알아보고 커플 마케팅에서 제안한 커플 화장품에 대한 트렌드와 인식을 알아 볼 필요가 있다.;Most males are interested their skin, fashion, health, and cool stuff more than woman. They are enjoyed to buy cosmetics to be looking good reaction. It comes to be high about the couple cosmetics in future. In the past, when it comes to the design of cosmetic container, the design of cosmetic container was just simple, and only its visual elements such as shape or color drew attention from people. However, it makes a strong impression on consumer to the extent that it represents the image of the brand. Products and design is stressed as one of critical factors to address consumer needs, and that is considered to be as important as performance. Indeed, container design is emerging as one of major components to boost brand value. The main method of this article is to analyze mainly development the cosmetic container design for couple. It research networks, and variety of literatures including thesis, books, periodicals and the other publications. It researched six cosmetic bottle design examples and suggested three cosmetic bottle for design in this paper. For this concept, it used from other article who examine the preference of female college students for cosmetic container design and their satisfaction level with existing cosmetic container design in an effort to provide some information on the development of functional and aesthetic cosmetic container design tailored to consumer needs. This article is considered seriously brand and price in purchasing cosmetic products and to dislike dump cosmetic container because the container is pretty. Also using the container recycling or decorations on dressing table, not only beauty. As the result, it is expected to examine a necessity about new concepts for couple cosmetic, not only including boyfriend and girlfriend, but also family and friend use together as a gift. therefore, it examined a recognition about the couple cosmetics which proposes from couple marketing.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06542569https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184886
ISSN
1598-6497
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