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콘텐츠 생산자 비즈니스 모델 혁신에 관한 시론적 연구

Title
콘텐츠 생산자 비즈니스 모델 혁신에 관한 시론적 연구
Other Titles
A Preliminary Study on Business Model Innovation for Content Producer
Author
김영재
Keywords
콘텐츠 비즈니스; 스마트 미디어; 비즈니스 모델; 혁신; 투자모델; Content Business; Smart Media; Business Model; Innovation; Investment model
Issue Date
2012-12
Publisher
인문콘텐츠학회
Citation
인문콘텐츠, NO. 27, Page. 181-192
Abstract
미디어 콘텐츠 산업의 지각변동은 콘텐츠 비즈니스 모델 혁신에 관한 다양한논의를 촉발시켰다. 본 연구는 그중에서도 콘텐츠 산업의 핵심 주체인 콘텐츠 생산자를 위한 비즈니스 모델의 필요성에 주목하고, 새로운 콘텐츠 비즈니스 모델이갖추어야 할 조건에 관해 논의하였다. 콘텐츠가 창출하는 부가가치가 미디어 플랫폼 사업자에게 과도하게 누출되는 것을 차단하고, 콘텐츠 생산자의 수익으로 귀속시키기 위해서는 콘텐츠의 명확한 목표고객 설정, 목표 고객의 몰입 강화, 미디어플랫폼 사업자에 의존하지 않는 소비자 접점 확보, 콘텐츠 가치 평가 기준의 정립및 그에 따른 투자재원 조달 방식의 전환이 필요하다. 이는 콘텐츠 소비 행태, 유통환경의 급격한 변화 속에서 콘텐츠 생산자의 수익 창출에 기여할 것이며, 콘텐츠생산자의 창작 의욕 고취 및 투자 활성화를 통해 스마트 미디어 시대의 콘텐츠산업 발전을 도모할 수 있을 것이다.;Rapid change of media content industry has facilitated various discussions on the innovation of content business model. This study focuses on the need for business model innovation from the perspective of content producers, which play the key role in media content industry. As the essential ingredients for content producer’s business model innovation, this study suggests that clear definition of content’s target customer together with the tool for increasing the customer involvement which will increase the customer value of content. Also, the content producer should secure the point of contact with target customers without reliance on the decision making of major media platform companies to capture the profit form content distribution. This will help content producer’s independence from the media platform companies in fund raising for content production. This study also proposes the need for index of content evaluation which includes externality value effect created by content. The innovative content business model will improve the profitability of content producers, which is the core condition for healthy development of new smart media ecosystem.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE02069140https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184719
ISSN
1975-4469
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COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > DIGITAL CULTURE & CONTENTS(문화콘텐츠학과) > Articles
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