193 0

문화콘텐츠 마케팅 교과과정 특성화 방안

Title
문화콘텐츠 마케팅 교과과정 특성화 방안
Other Titles
A Discussion on Marketing Course Specialized for Culture Content Major Curriculum
Author
김영재
Keywords
문화콘텐츠 마케팅; 교과과정; 마케팅 컨셉; 문화마케팅; 기획개발; Culture Content Marketing; Conception; Marketing Concept Development; Culture Content Education; Curriculum
Issue Date
2014-03
Publisher
인문콘텐츠학회
Citation
인문콘텐츠, NO. 32, Page. 77-95
Abstract
상품의 유통 및 판매 활성화를 통한 매출수익 증대를 지향하는 마케팅 영역을문화콘텐츠 교육과정에 어떻게 접목시키는 것이 바람직할 것인가에 관한 논의는문화적 가치와 경제적 가치를 함께 지향하는 문화콘텐츠 교육과정의 정립에 중요한의미를 가진다. 본고에서는 문화콘텐츠 산업이 필요로 하는 창작․기획 역량을 갖춘 융합형 핵심 전문 인력 양성이라는 문화콘텐츠 교육과정의 역할을 인식하고,이를 위한 마케팅 교과과정의 특성화 방안을 논의하였다. 문화콘텐츠 마케팅은 광의의 문화마케팅이나 기업목적 달성을 위해 문화를 활용하는 마케팅 활동과는 변별되는 개념이며, 문화콘텐츠 생산 이후 유통관리, 광고,판촉 및 소비 활성화에만 관심영역이 국한되지도 않는다. 문화콘텐츠 마케팅의 개념은 가치의 창조 및 제안이라는 마케팅 본래의 핵심 개념에 기반을 두고 문화콘텐츠 분야에 적용되어야 하며, 이는 문화콘텐츠 마케팅 교과과정이 소비자의 니즈(needs)에 대한 이해와 분석을 통해 소비자 가치를 제안하는 문화콘텐츠 창작기획핵심 인력의 콘텐츠 컨셉 기획․개발 역량 배양에 초점을 맞추어야 한다는 것을의미한다.;As the concept of culture content holds both cultural value and financial value orientation, the discussion on desirable marketing course specialized for the culture content curriculum is critical in establishing the educational system for culture content major. The maximization of sales revenue by culture content is important for survival and growth of industry, but too much emphasis on financial value can sometimes can hamper the cultural value of culture content, which ironically results in the failure of financial value creation. For the discussion, this study focuses on the role of marketing course which can contribute to the accomplishment of goal of culture content curriculum, which is to train the key industry specialist with the convergent competence of content development and creation. This study distinguishes the concept of culture content marketing from the broad understanding of culture marketing and marketing program using cultural theme for improving the company image or increasing product’s sales revenue. Also, the scope of culture content marketing should not be limited to the distribution, advertising, promotion and boosting consumption or sales of culture content. Instead, the main focus of culture content marketing should be placed on the conception and development of culture content, by creating and delivering the customer value of the content as the marketing is defined by American Marketing Association. Therefore, the marketing education course for culture content curriculum should be designed to enhance the students’ capability to understand and analyze the consumer needs in content market for development the marketing concept as the producer for culture content creation and development.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE02396475https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184715
ISSN
1975-4469
Appears in Collections:
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > DIGITAL CULTURE & CONTENTS(문화콘텐츠학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE