103 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author오철-
dc.date.accessioned2023-07-13T01:30:40Z-
dc.date.available2023-07-13T01:30:40Z-
dc.date.issued2012-02-
dc.identifier.citation한국도로학회논문집, v. 14, NO. 1, Page. 73-83-
dc.identifier.issn1738-7159;2287-3678-
dc.identifier.urihttp://db.koreascholar.com/Article?code=249951en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/183380-
dc.description.abstract본 연구에서는 하이패스 차로의 속도감소를 유도하기 위한 적절한 노면표시를 도출하기 위하여 감성공학적 분석방법을 활용하여 연구를 수행하였다. 현재 고속도로 영업소에서는 감속유도를 위하여 하이패스 차로에 갈매기 노면표시를 설치하여 운영하고 있다. 본 연구에서는 하이패스 차로의 감속유도를 위하여 갈매기 노면표시 및 Peripheral Transverse Bar(PT bar)에대한 효과평가를 실시하고, 두 가지 노면표시를 조합하여 6가지 시나리오를 도출하였다. 도출된 시나리오에 대하여 이용자의Perception 측정 및 분석을 통한 노면표시 설계 시 Human Factor를 반영할 수 있는 방법론을 제시하였다. 분석결과 빗살무늬의 PT bar 및 60。각도의 갈매기 노면표시의 조합시나리오가 가장 적절한 노면표시로 선정되었다. 본 연구의 결과는 하이패스 차량들의 통과속도를 감소시켜 고속도로의 안전성을 높일 수 있을 것으로 기대된다.;Effective use of traffic marking can lead to driver's safer driving by speed management and visibility enhancement. One of the critical factors in designing traffic marking is how to incorporate human factor issues into the design process. This study presented a methodology for evaluating the effectiveness of Hi-pass marking on Korean freeways based on kansei engineering. Hi-pass marking scenarios made by a virtual reality tool were used to evaluate the user's perceptions. Various combination of chevron angles and peripheral transverse(PT) bars were used for the evaluation. The results show that the most effective scenario is a combination of 60 degree chevron angle and an askew parallelogramshaped PT bar shaped. It is expected that the proposed method and outcome will be useful for making safer driving maneuvers.-
dc.description.sponsorship이 논문은 2011년도 정부(교육과학기술부)의 재원으로 한 국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2011- 0029449).-
dc.languageko-
dc.publisher한국도로학회-
dc.subjectpavement marking-
dc.subjectHi-pass-
dc.subjectkansei engineering-
dc.subjectspeed reduction-
dc.subjectchevron marking-
dc.subject노면표시-
dc.subject하이패스-
dc.subject감성공학-
dc.subject속도감소-
dc.subject갈매기 노면표시-
dc.title이용자 감성분석을 통한 하이패스 차로 노면표시 설계 기법-
dc.title.alternativeDesigning Pavement Marking for Hi-pass Lane Based on Kansei Engineering-
dc.typeArticle-
dc.relation.no1-
dc.relation.volume14-
dc.identifier.doi10.7855/IJHE.2012.14.1.073-
dc.relation.page73-83-
dc.relation.journal한국도로학회논문집-
dc.contributor.googleauthor홍성민-
dc.contributor.googleauthor오철-
dc.contributor.googleauthor장지용-
dc.contributor.googleauthor김광호-
dc.contributor.googleauthor박준영-
dc.contributor.googleauthor장명순-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehak공학대학-
dc.sector.department교통·물류공학과-
dc.identifier.pidcheolo-
Appears in Collections:
COLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES[E](공학대학) > TRANSPORTATION AND LOGISTICS ENGINEERING(교통·물류공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE