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물류 서비스 산업에서 Point to Point 물류 네트워크 방식을 위한 공급망 설계 연구

Title
물류 서비스 산업에서 Point to Point 물류 네트워크 방식을 위한 공급망 설계 연구
Other Titles
A Study of Supply Chain Design for Point to Point Distribution Network in Logistics Service Industry
Author
황승준
Keywords
Point to Point Logistics; Network Design; Logistics Service Industry; Point to Point 물류; 네트워크 디자인; 물류 서비스 산업
Issue Date
2015-05
Publisher
대한경영학회
Citation
대한경영학회지, v. 28, NO. 2, Page. 735-747
Abstract
국내 물류 서비스 산업계는 급속한 양적 성장이 이루어져 왔으며, 다수의 물류 서비스 업체들은 고객 수요에 대응하여 시장 점유율을 유지하고 원가 절감을 통한 서비스 경쟁력 강화를 위해 치열한 경쟁을 지속하고 있다. 이 때문에 경쟁력 강화를 위한 주요 수단으로 중장기 물량 변화에 대한 최적 물류 네트워크 설계와 효율적인 이송/수송 거점 운영전략 수립의 중요성이 강조되고 있다. 본 논문은 국내 물류 서비스 업계의 현실을 고려하여 Point to Point 물류 네트워크 운송 체계에 대한 최적화 방안을 도출하고자 한다. 전국 단위의 중견 물류서비스 기업의 실제 수요데이터를 활용하여 최적 물류 네트워크 설계에 영향을 미치는 주요 요소를 반영하여 모델링하였다. 고객 서비스를 충족시키면서 비용을 최소화할 수 있도록 거점별 최적 서비스 권역을 재편하고, 물류 네트워크 운송 체계의 합리화 방안을 도출하였다. 분석 기법으로는 최적 공급망 설계를 위하여 실수요를 반영한 Data 군집분석을 통해 Greenfield 네트워크를 구성하였으며, 이를 통하여 물류거점의 통합에 따른 서비스 권역 재편 방안을 시뮬레이션 하여 비교 분석하였다.;Faced with ​​a rapid quantitative growth, many domestic logistic service providers continue to have an intense competition to keep the market share in responding to customers’ demands and reinforce the service competence by minimizing the cost of transport. As a means of strengthening the competitiveness, it is essential to establish an optimal logistics network and an effective transportation hub location strategy for the long-term changes in the transport volume. This paper, considering the present condition, proposes the optimization method of Point to Point logistics network transport system. This study reflects the major factors that affect the optimal logistics network design by utilizing the actual demand data of a nationwide mid-sized logistics services enterprise. In order to achieve customer satisfaction and minimize the cost, it was proposed to reshape the optimal transportation districts and streamline logistics network transport system. For the optimal design of supply chain, this paper formulated Greenfield Network by using cluster analysis which reflected the actual demand data, and compared the alternatives by simulating the reorganization transportation districts through the service terminal integration.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001968740https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/182503
ISSN
1226-2234;2465-8839
Appears in Collections:
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
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