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Effects of media facade's aesthetic factors on immersion, and satisfaction

Title
Effects of media facade's aesthetic factors on immersion, and satisfaction
Other Titles
미디어 파사드의 심미적 요인이 몰입감과 만족도에 미치는 영향
Author
이수진
Alternative Author(s)
Lee, Soojin
Advisor(s)
이훈
Issue Date
2023. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국문초록 미디어 파사드의 심미적 요인이 몰입감과 만족도에 미치는 영향 Effects of Media Façade’s Aesthetic Factors on Immersion, and Satisfaction 한양대학교 국제관광대학원 국제관광학과 이 수 진 미디어 파사드는 디지털 미디어의 형태를 차용하여 건물 전면을 마치 영화 스크린처럼 활용하여 LED조명이나 프로젝터 등과 일체화된 조명방식으로 역동적인 그래픽, 텍스트, 이미지, 심지어 동영상까지 표현하는 건축적 디지털 예술매체이다. 미디어 파사드는 초기에는 뉴욕타임스퀘어의 조명을 활용한 전광판 스타일로 단순한 정보 전달위주로 사용되었으나 디지털 기술의 발달과 융합되면서 다양한 분야에서 활용되고 있다. 건물에 이미지를 입힘으로써 외부적으로는 도시의 미학과 랜드마크 효과를 담당하고, 내부적으로는 도시의 정체성과상징성을 보여줄 수 있다. 이러한 미디어 파사드의 특성이 관광 활성화와 도시 경제 활성화에 역할을 할 수 있다는 것은 다양한 사례를 통해 입증되었다. 그러나 기존의 많은 연구들은 상업 광고와 야간 경관 조명이나 미디어 파사드의 메커니즘과 그 기술적 특징 또는 성공적인 사례들 중심으로 미디어 파사드에 대한 설명에 초점을 맞추었다. 요즘은 건축학적, 디자인학적 관점의 연구나 미디어 파사드의 상호작용성에 초점을 맞춘 논문도 증가하는 추세이고 특히 중국과 한국을 중심으로 미디어 파사드의 작품에 대한 연구가 성행하고 있다(이종한, 2013).그러나 미디어 파사드는 미디어 아트나 디지털 기술, 미디어 아키텍처의 하위개념으로 취급되어 단순한 디지털 플랫폼이 아닌 심미적 경험의 관점에서 미디어 파사드 자체를 다루는 학문적 연구가 부족한 것이 사실이다. 따라서 본 연구의 목적은 미디어 파사드가 다른 예술매체 및 건축물과 특히 미학적 관점에서 다른 특성을 질적으로 분석하여 요인들을 도출하는 것에 집중하고 도출된 요인들이 몰입감과 관람객 만족도에 미치는 영향을 양적으로 살펴보는 것이다. 궁극적으로는미디어 파사드 활용 방향에 대한논의를 이끌어내고, 미디어 파사드를 활용한 도시 디자인과 도시 브랜딩이 사람들의 전반적인 웰빙을 증진하는 방향으로 나아가도록 돕고자 한다. 선행 연구를 통해 미디어 파사드의 체험적 속성을 심미성, 오락성, 교육성, 일탈성, 장소성, 상호작용성으로 설명하였다. 그 중 미디어 파사드의 심미성을 구성하는 5가지 요소는 ① 빛과 색, 이미지, 디자인 등의 미적 측면, ② 야경으로서의 미디어 파사드, ③ 다이내믹한 이미지를 통한 가상성, ④ 음악과의 협업, ⑤ 컨텐츠, 메시지, 스토리텔링 등의 공연 내러티브를 문헌고찰과 심층인터뷰를 통하여 도출하고 구성하여 본 연구의 변수로 사용하였다. 본 연구의 연구대상은 한번이라도 미디어 파사드를 본 경험이 있는 일반대중으로 총 305부의 수거된 설문지 중 유효한 270부의 설문지를 실증분석에 사용하였으며, SPSS 29.0과 and AMOS 26.0 프로그램을 사용하여 빈도분석, 요인분석, 구조모형 분석 등을 실시하였다. 연구결과, 미디어 파사드의 조명적 특성, 음악적 요소 및 미디어 파사드 쇼 컨텐츠는 몰입감과 만족도에 긍정적으로 영향을 미칠 수 있고 미디어 파사드 쇼로 연출한 야간경관도 만족도를 높이는 데 도움이 될 수 있다는 것을알 수 있었다. 또한 사람들이 미디어 파사드 퍼포먼스에 만족하는 데 있어서 몰입감은 음악과 만족도 사이에서 부분적인 매개역할을 하였으며, 그 장소만의 좋은 스토리텔링은 몰입을 거의 완전매개로 사용하여 만족도에 대부분의 영향을 미친 것으로 판명되었다. 주제어: 미디어 파사드, 미디어 아키텍쳐, 미학, 몰입감, 만족도 |ABSTRACT The media façade is a lighting method in which LED lighting is integrated in the front of the building, and it can express dynamic graphics, texts, images, and even videos by borrowing the form of digital media. The media façade was initially in the form of an electric billboard style using the lighting of Times Square in New York to deliver simple information, but now it is being used in various fields as it is fused with the development of digital technology. By showing the image on the building, externally, it is responsible for the aesthetics and landmark effect of the city, and internally, it can show the city's identity and brand. It has been proven through various cases that the characteristics of these media facades can play a role in enhancing the tourism and revitalizing the city's economy. However, many previous studies focused on the explanation of media façades mainly in terms of commercial advertisements and successful showcases or mechanism of media façade and its technological features. These days, the number of papers focusing on the interaction of media façades or studies from architectural and design perspectives is on the rise, and studies on media façade works are prevailing, especially in China and Korea. However, it is true that media façade is treated as a subset of media art, digital technology, and media architecture, and there is a lack of academic research dealing with media façade itself from the perspective of aesthetic experience rather than a simple digital platform. Therefore, the purpose of this study is to analyze the characteristics of the media façade that are different from other art media and architecture, especially from an aesthetic point of view, qualitatively and quantitatively, and examine their effects on immersion and visitor satisfaction, and finally contribute to designing the media façade performance in the future. Ultimately, it is intended to lead discussions on the direction of media façade utilization, and to help urban design and city branding using media façades towards improving people's overall well-being in modern cities. Through precedent research, the experience attributes of media façade were explained with aesthetics, entertainment, education, escapism, placeness, and interactivity. Among them, five factors composing the aesthetics of the media façade, ① aesthetic aspects such as light and color, image, and design, ② media façade as a night landscape, ③ virtuality with dynamic images, ④ collaboration with music, and finally, ⑤ performance narratives such as contents, message and storytelling, derived and constructed through the literature review and in-depth interview, were used as variables of this study. The research subject of this study is the general public who has experienced media facades at least once. Out of a total of 305 collected questionnaires, 270 valid questionnaires were used for empirical analysis, and SPSS 29.0 and AMOS 26.0 programs were used for frequency analysis, factor analysis, and structural model analysis (SEM), etc. As a result of the study, it was found that the lighting design, music, and narratives factors of the media façade can increase immersion, and that a night landscape produced by the media façade show can help increase satisfaction. In addition, good storytelling unique to the place is positively and indirectly associated with satisfaction, and immersion has a significant partial mediation between music and satisfaction. Several limitations of this study and suggestions for the future research were provided.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000653879https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/180296
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GRADUATE SCHOOL OF INTERNATIONAL TOURISM[S](국제관광대학원) > INTERNATIONAL TOURISM(국제관광학과) > Theses (Master)
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