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비대면 부동산 중개 서비스 이용 의사 결정 요인에 관한 연구

Title
비대면 부동산 중개 서비스 이용 의사 결정 요인에 관한 연구
Other Titles
A study on decision-making factors for the intention of use of untact real estate services
Author
이수현
Alternative Author(s)
Su Hyun Lee
Advisor(s)
우아영
Issue Date
2023. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국 문 요 지 단순히 매물 정보를 탐색하는 수단으로 활용되던 부동산 중개 앱은 최근 정보탐색뿐만 아니라 VR홈투어, 3D단지투어 등의 기술로 매물을 확인하고 비대면으로 공인중개사와 상담 및 계약까지 진행할 수 있게 되었다. 본 연구는 이러한 비대면 중개서비스 이용 의사에 영향을 미치는 요인을 분석하고 부동산 거래 유형(매매, 전세, 월세)별로 어떠한 차이가 있는지 밝히고자 한다. 이러한 요인을 밝힘으로써 플랫폼 기업에게는 경영 전략 수립에 도움이 될 수 있고, 기존 중개사들에게는 서비스품질 강화에 참고자료로써 활용될 수 있다. 따라서 중개 산업의 전체적 발전을 이룰 기반을 제공한다는 점에서 의의가 있다. 이를 위해 사회인구학적 특성, 사용자 경험, 중개서비스 품질요인 인식, 비대면 중개서비스 이용 의사 측면으로 나누어 설문지를 구성하였으며, 부동산 중개 사무소 고객을 대상으로 설문 조사를 시행하였다. 이를 통해 획득한 설문 자료는 순위형 로지스틱 회귀분석모형(Ordinal Logistic Regression Model)을 이용하여 실증분석하였다. 종합적인 분석 결과 사회인구학적 특성, 사용자 경험, 중개서비스 품질요인 인식 측면의 변수들이 다양하게 비대면 중개서비스 이용 의사에 유의미한 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 또한, 거래 유형에 따라 유의미한 영향을 미치는 요인이 다르게 나타나는 흥미로운 결과를 알 수 있었다. |ABSTRACT A study on decision-making factors for the intention of use of untact real estate services Lee, Su hyun Real Estate Asset Management Program Graduate School of Real Estate Convergence, Hanyang University Supervised by Prof. Woo, Ayoung, Ph.D. Real estate mobile applications, which used simply as a means of searching for property information, have recently become able to check properties with technologies such as VR home tours and 3D complex tours, as well as search for information, and even consult and contract with untact service. This study analyzes the factors that affect the intention to use untact real estate services, and clarifies the differences by type of real estate transaction. By identifying these factors, it can be helpful for platform companies to establish management strategies, For existing estate agent, it can be used as a reference for strengthening service quality. Therefore, it is meaningful in that it provides a foundation for the overall development of real estate industry. To this end, a questionnaire was divided into into socio-demographic characteristics, user experience, recognition of real estate service quality factors, and intention to use untact real estate services. A survey was conducted targeting customers of real estate office. The obtainde survey data was empirically analyzed using the Ordinal Logistic Regression Model. As a result of the comprehensive analysis, it was found that variables in terms of socio-demographic characteristics, user experience, and recognition of real estate service quality factors had a significant effect on the intention to use untact real estate services. In addition, an interesting result was found that the factors that had a significant effect were different depending on the type of transaction.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000652051https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/179537
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GRADUATE SCHOOL OF REAL ESTATE CONVERGENCE[S](부동산융합대학원) > REAL ESTATE(부동산학과) > Theses (Master)
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