127 0

1953년 전시 "삶과 예술의 평행"의 이미지 체계와 교차 관계 - 스미슨의 '발견한 이미지들'의 공간적 병치를 통해 건축된 '새로운 풍경' -

Title
1953년 전시 "삶과 예술의 평행"의 이미지 체계와 교차 관계 - 스미슨의 '발견한 이미지들'의 공간적 병치를 통해 건축된 '새로운 풍경' -
Other Titles
Image System and Cross Relationship of Exhibition in 1953, "Parallel of Life and Art" - Smithsons' Juxtaposed 'Found images' and Constructed 'New Landscape' -
Author
남성택
Keywords
The New Brutalism; Parallel of Life and Art; Alison and Peter Smithson; Image System; Cross Relationship; 뉴 브루탈리즘; 삶과 예술의 평행; 앨리슨 & 피터 스미슨; 교차 관계; 이미지 체계
Issue Date
2021-06
Publisher
대한건축학회
Citation
대한건축학회논문집, v. 37, NO. 6, Page. 93-104
Abstract
《삶과 예술의 평행》은 건축가인 앨리슨과 피터 스미슨 부부, 사진작가 나이젤 헨더슨과 조각가 에두아르도 파올로치가 함께 작업한 1953년의 전시 작업이다. 122개의 생경한 사진 판넬들이 자유롭게 걸린 이 전시는 초기 영국의 브루탈리즘 담론에서 중요한 위상을 가지는 예술 작업이다 레이너 밴함이 이 전시회를 “반-미학적” 이미지로 개념화 한 것에서 나아가, 스미슨은 ‘발견된’ 이미지들이 만들어내는 관계들에 대해 더욱 중요하게 논의하였다. 본 논문에서는 《삶과 예술의 평행》의 ‘이미지 시스템’과 스미슨의 “교차 관계”에 대한 개념을 살펴보며, 그에 따라 전시가 작동하는 방식에 대해 논한다. The Exhibition “Parallel of Life and Art”, held by Alison and Peter Smithson, Nigel Henderson and Eduardo Paolozzi, is one part of the early Brutalism discourse with House in Soho and Hunstanton middle school. The 122 unfamiliar image panels were hung in the exhibition, ICA in London. The editors of the exhibition, selected and arranged images and there were certain ‘photographic image system’. This system constructs a series of cross relationships and creates ‘the new landscape’. This study analyses Smithsons’ discussions on Parallel of Life and Art, especially with ‘Document 53’, and examines how the exhibition worked as a manifesto for the New Brutalism.
URI
http://koreascience.or.kr/article/JAKO202119465180064.pagehttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/177122
ISSN
2733-6239;2733-6247
DOI
10.5659/JAIK.2021.37.6.93
Appears in Collections:
COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > ARCHITECTURE(건축학부) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE