178 0

코칭리더십과 혁신행동의 관계에서 학습민첩성의 매개효과

Title
코칭리더십과 혁신행동의 관계에서 학습민첩성의 매개효과
Other Titles
The Mediating Effect of Learning Agility in the Relationship between Coaching Leadership and Innovative Behavior
Author
장은지
Alternative Author(s)
Jang. Eun Ji
Advisor(s)
정기수
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 코칭리더십이 혁신행동에 미치는 영향 관계를 검증하고, 이들 관계에서 학습민첩성의 매개효과를 규명하는 데 있다. 이러한 변인의 관계를 실증함으로써 변화하는 환경에 적극적으로 대응하기 위한 실질적 시사점을 제공하고, 조직 현장에서 활용 가능한 이론적 토대를 제공하는데 기여하고자 하였다. 연구목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 코칭리더십이 혁신행동에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 코칭리더십이 학습민첩성에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 학습민첩성이 혁신행동에 미치는 영향은 어떠한가? 넷째, 코칭리더십과 혁신행동의 관계에서 학습민첩성은 매개효과를 나타내는가?로 설정하였다. 설정된 연구 문제를 검증하기 위해 국내 기업 근로자(근무 기간 1년 이상 재직자)를 대상으로 온라인 설문을 진행하였다. 설문 조사를 통해 수집된 응답 자료 중 불성실한 응답으로 확인된 21부를 제외한 최종 306부의 응답 자료를 실증분석에 활용하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 각 변인 간 관계에서 코칭리더십은 혁신행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 코칭리더십은 학습민첩성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 학습민첩성은 혁신행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 코칭리더십이 혁신행동에 미치는 경로에서 학습민첩성을 통해 매개효과가 나타났다. 본 연구를 통해 리더가 코칭리더십을 발휘할수록 학습민첩성이 높은 구성원은 새로운 아이디어를 통해 조직의 성장과 자신의 발전에 긍정적인 영향을 끼칠 수 있다는 것을 알 수 있다. 주제어 : 코칭리더십, 학습민첩성, 혁신행동 |The purpose of this study attempted to verify the influence relationship of coaching leadership on innovation behavior and to confirm the mediating effect of learning agility in these relationships. By demonstrating the relationship of these variables, it was intended to contribute to providing practical implications for actively responding to the changing environment and providing a theoretical foundation that can be used in the organizational field. The research questions to achieve the research objectives are as follows. First, what is the effect of coaching leadership on innovation behavior? Second, what is the effect of coaching leadership on learning agility? Third, what is the effect of learning agility on innovation behavior? Fourth, does learning agility have a mediating effect in the relationship between coaching leadership and innovative behavior? set to In order to verify the established research problem, an online survey was conducted for domestic corporate workers (employees who worked for more than one year). Among the response data collected through the survey, the final 306 response data, excluding 21 copies confirmed as insincere responses, were used for empirical analysis. The results of the study are summarized as follows. First, in the relationship between each variable, coaching leadership was found to have a positive effect on innovation behavior. Second, coaching leadership was found to have a positive effect on learning agility. Third, learning agility was found to have a positive effect on innovation behavior. Fourth, the mediating effect was found through learning agility in the path of coaching leadership to innovative behavior. Through this study, it was found that the more leaders exercise coaching leadership in an environment where horizontal interactions with organizational members are well performed, the more members with high learning agility can positively affect the growth of the organization and their development through new ideas. Keywords: Coaching Leadership, Learning Agility, Innovation Behavior
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000628613https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174319
Appears in Collections:
ETC[S] > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE