도시 주거공간 내 가로협곡의 기하학적 특성이 열쾌적성에 미치는 영향 - 의사결정나무 분석 방법으로 -

Title
도시 주거공간 내 가로협곡의 기하학적 특성이 열쾌적성에 미치는 영향 - 의사결정나무 분석 방법으로 -
Other Titles
The Impact of the Geometry of Urban Residential Street Canyons on Thermal Comfort- Based on a Decision Tree Analysis Method -
Author
오규식
Keywords
도시 형태; 도시 가로협곡; 주거환경; 생리적 등가 온도(PET); 종횡비; 향; Urban Morphology; Urban Street Canyon; Residential Environment; Physiologically Equivalent Temperature(PET); Aspect(Height/Width) Ratio; Street Orientation
Issue Date
2020-12
Publisher
대한건축학회
Citation
대한건축학회논문집, v. 36, NO 12, Page. 187-198
Abstract
본 연구는 도시공간의 기하학적 특성인 종횡비와 향이 도시민의 열쾌적성(생리적 등가온도, PET)에 미치는 영향을 분석하였다. 의사결정나무 분석에 의해 대상지 내 가로는 종횡비 및 향에 따른 열쾌적성 변화에 따라 10개 노드로 분화되었다. 노드 간 분석 결과, 가로 내 그림자 점유비가 클수록 보다 쾌적한 열환경이 조성되었다. 보다 구체적으로 첫째, 종횡비가 클수록 가로 내 열쾌적성이 향상되었으며, 둘째, 향이 일조방향과 평행일수록 열쾌적성이 저하되었다. 끝으로, 종횡비 1.471에서 2.209 사이의 가로에서 향의 영향이 뚜렷하게 나타났다. 이 같은 결과는 도시공간의 골격 수립 및 기존 가로공간 정비에 있어 도시 열환경을 고려한 기초자료로 활용될 수 있다. This study analyzed the impact of the geometry of Urban Street Canyons (USCs) on citizens’ thermal comfort in order to manage urbanspaces in response to the deterioration of the urban thermal environment due to climate change. Aspect ratio, formed by the height ofbuildings and width of streets, and street orientation were selected as the geometric characteristics of USCs. PET at 1.5m height calculatedby ENVI-met, the microclimate simulation software, was chosen to determine the parameter of thermal comfort. Using the decision treeanalysis, USCs of the case study area were classified into 10 nodes according to the geometry and thermal perception of each USCs. Inaddition, PET by each node derived by segmentation was analyzed over time. As a result, thermal comfort was found to differ according tothe shadow generation rate of the streets – the higher the shadow generation rate, the more comfortable the thermal environment. Morespecifically, first, the higher the aspect ratio is, the more thermal comfort is found. Second, the more parallel the street orientation is andaccording to the direction of sunlight, the less thermal comfort is determined. Third, the impact of street orientation is indicated clearly whenthe aspect ratio is between 1.471 to 2.209. These results can be applied to establishing urban form, framed by building and street or forredeveloping street spaces in consideration to the thermal environment.
URI
http://koreascience.or.kr/article/JAKO202008540579738.pagehttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/173084
ISSN
2733-6239; 2733-6247
DOI
10.5659/JAIK.2020.36.12.187
Appears in Collections:
COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > URBAN PLANNING AND ENGINEERING(도시공학과) > Articles
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