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dc.contributor.author김성훈-
dc.date.accessioned2022-08-17T01:33:18Z-
dc.date.available2022-08-17T01:33:18Z-
dc.date.issued2021-07-
dc.identifier.citation커뮤니케이션디자인학연구, v. 76, Page. 7-18en_US
dc.identifier.issn1976-1562-
dc.identifier.urihttps://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3900463-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/172491-
dc.description.abstract본 연구는 급격한 기술의 발전과 언택트 소비 환경으로의 변화에서 일어나는 디지털 소외 현상에 대한 문제점을 해소하기 위해 무인화 서비스 환경에서 디지털 사이니지의 사용자 경험 향상 방안을 연구하였다. 먼저 이론적 고찰을 통해 무인화 서비스 유형을 결제 기술 기반의 머신비전, RFID, QR code 3가지 유형으로 분류하였다. 각 유형별 디지털 사이니지 기반의 소비 과정을 매장 입장, 제품의 선택, 결제 과정으로 구분하였으며, 과정별로 사용자 경험 요인인 신뢰성, 접근성, 사용성, 매력성 요인의 중요도를 조사하였다. 조사 결과 머신비전 유형의 경우 접근성, 매력성, 신뢰성 요인이 각 소비 과정에서 주요 요인으로 나타났다. RFID 결제 유형의 경우 접근성, 매력성, 사용성 요인이 중요한 것으로 나타났으며, QR code 유형의 경우 사용성, 접근성, 사용성 요인이 중요하게 작용하는 것으로 나타났다. 무인화 서비스의 필요성이 증대되는 시점에서 본 연구의 결과를 바탕으로 무인화 서비스의 사용성 향상을 위한 사용자 경험 디자인에 대한 지속적인 연구가 요구되는 바이다. In this study, we examined ways to improve the user experience of digital signage in an unmanned service environment to address the problems of digital alienation arising from rapid technological advances and the transition to an untact consumption environment. Through theoretical contemplation, based on payment technologies, we classified the types of unmanned services into three: Machine Vision, RFID, and QR code. Each type of digital-signage-based consumption process was divided into store entry, product selection, and payment procedure. Also, we investigated the importance of user experience factors such as reliability, accessibility, usability, and attractiveness for each process. The findings show that for the Machine Vision type, accessibility, attractiveness, and reliability were the major factors in each consumption process. As for RFID type, accessibility, attractiveness, and usability were found to be important factors. In the case of QR code type, accessibility, usability, and attractiveness were shown to be essential factors. Based on the results of this study, ongoing research on user experience design will be needed to improve the usability of unmanned services.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher(사)한국커뮤니케이션디자인협회 커뮤니케이션디자인학회en_US
dc.subjectUnmanned Serviceen_US
dc.subjectDigital Signageen_US
dc.subjectUser Experienceen_US
dc.subject무인화 서비스en_US
dc.subject디지털 사이니지en_US
dc.subject사용자 경험en_US
dc.title무인화 서비스의 사용자경험 향상을 위한 디지털 사이니지 활용방안 연구en_US
dc.title.alternativeA Study on Digital Signage Utilization to Improve the User Experience of Unmanned Servicesen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.volume76-
dc.identifier.doi10.25111/jcd.2021.76.01-
dc.relation.page7-18-
dc.relation.journal커뮤니케이션디자인학연구-
dc.contributor.googleauthorKim, Sung-hoon-
dc.relation.code2021011531-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF DESIGN[E]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF INTERACTIVE MEDIA DESIGN-
dc.identifier.pideagle-
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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