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dc.contributor.author조효남-
dc.date.accessioned2022-06-09T06:58:02Z-
dc.date.available2022-06-09T06:58:02Z-
dc.date.issued1999-10-
dc.identifier.citation한국강구조학회 논문집, 14(3), pp.395-402 Jun, 2002en_US
dc.identifier.issn2287-4054-
dc.identifier.issn1226-363X-
dc.identifier.urihttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07509860-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/171332-
dc.description.abstractThis study proposed a multi-objective optimum design method for rational optimizing of orthotropic steel deckbridges. This multi-objective optimum design method was found to be effective in optimizing multi-objective problems, considering cost and deflection functions. It may be difficult to optimize orthotropic steel deck bridges using a conventional optimization, since the bridges have several parts and show complex structural behaviors. Therefore, the Pareto curve can be obtained by performing the multi-objective optimization for real orthotropic steel deck bridges, using the multi-level technique with excellent efficiency. A reasonable and economical design can be attained using the Pareto curve in the cost and deflection functions of the bridge. Thus, more reasonable design values can be determined based on a comparison with those using a conventional design procedure. 본 연구는 강상판교량의 합리적인 설계를 위한 다목적 최적설계 방법을 제안하였다 . 다목적 최적설계 방법은 기존의 제작비용만을 목적함수로 사용하는 최적설계와는 달리 제작비용과 처짐을 동시에 고려함으로써 보다 합리적인 설계를 유도하고자 하 였다. 강상판교량은 많은 부재를 가지고 있고 구조거동이 복잡한 이유로 기존의 최적설계 알고리즘을 이용하면 매우 비효율적이다 . 따라서, 매우 효율적인 다단계 최적설계를 이용하였다. 강상판교량의 합리적이고 경제적인 설계를 위해 최적의 제작비용과 처짐과의 관계를 파레토 곡선으로 표현하고 이를 이용하여 합리적인 설계 수준을 정하는 척도로 사용하였다 . 이러한 방법은 기존의 단일목적 최적설계에 비해 매우 합리적인 설계결과를 얻을 수 있었다.en_US
dc.description.sponsorship본 연구는 BK21 연구비 지원에 의하여 연구되었으며 이에 감사드립니다.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국강구조학회, 2002.en_US
dc.subject다목적 최적설계en_US
dc.subject강상판교량en_US
dc.subject파레토 곡선en_US
dc.subjectMulti-objective optimizationen_US
dc.subjectOrthotropic bridgesen_US
dc.subjectPareto curveen_US
dc.titleMulti-Objective and Multi-Level Optimization for Orthotropic Bridgesen_US
dc.title.alternative강상판교의 다목적 최적설계en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.journal대한토목학회논문집-
dc.contributor.googleauthor조, 효남-
dc.contributor.googleauthor정, 지승-
dc.contributor.googleauthor민, 대홍-
dc.relation.code2012100412-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES[E]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF CIVIL AND ENVIRONMENTAL ENGINEERING-
dc.identifier.pidryfid-
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COLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES[E](공학대학) > CIVIL AND ENVIRONMENTAL ENGINEERING(건설환경공학과) > Articles
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