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베이비붐 세대와 밀레니얼 세대의 여가환경이 여가만족에 미치는 영향 비교 - 여가공유자를 중심으로 -

Title
베이비붐 세대와 밀레니얼 세대의 여가환경이 여가만족에 미치는 영향 비교 - 여가공유자를 중심으로 -
Other Titles
Comparison of the Impacts of Leisure Environment on Leisure Satisfaction in Baby Boom Generation and Millenial Generation : Focused on the Leisure Sharer
Author
김남조
Keywords
여가환경; 여가공유자; 여가만족; 베이비붐 세대; 밀레니얼 세대; Leisure environment; Leisure sharer; Leisure satisfaction; Baby boomGeneration; Millennial Generation
Issue Date
2020-08
Publisher
한양대학교 관광연구소
Citation
관광연구논총, v. 32, no. 3, page. 121-143
Abstract
사회 현상을 이해하기 위해서는 사회를 구성하는 개인 및 집단의 가치와 정체성을 파악하는 것이 중요하다. 이 연구의 목적은 베이비붐 세대와 밀레니얼 세대의 여가환경 및 여가환경에 대한 인식의 차이를 파악하고, 세대별 여가환경이 여가생활만족에 미치는 영향을 비교 및 분석하기 위한 것이다. 여가환경은 시간 및 비용, 빈도, 동기, 공유자 등으로 구성하였으며, 특히 여가생활을 함께하는 사회집단으로서 여가공유자를 중심으로 조사하고자 하였다. 이 연구는 2018년 국민여가활동조사 자료를 이용하여 실시하였다. 두 세대의 여가환경 및 여가환경에 대한 인식, 세대별 여가환경이 여가만족에 미치는 영향이 모두 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 특히, 베이비붐 세대에게는 혼자보다 가족이나 동호회, 밀레니얼 세대에게는 혼자보다 친구와의 여가 공유가 여가만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 두 세대간 여가만족에 유의한 영향을 미친 여가공유자의 영향력 차이는 없는 것으로 나타났다. For the better identification of social phenomena, it is important to understand the values and identities of individuals and groups that make up the society. The purpose of this study is (1) to identify differences in leisure environment and perception of leisure environment of baby boom generation and millennial generation and (2) to compare and analyze the impact of leisure environment on leisure life satisfaction by generations. Leisure environment is consisted of leisure time and cost, frequency, motivation, and sharer. And especially this study has focused on the leisure-sharing persons who had different effects between generations as a social group that shared leisure life. This study was conducted using data fromthe 2018 Korean leisure activity survey. There were significant differences in leisure environment, the perception of leisure environment and the impacts of leisure environment on leisure satisfaction by generations. Baby boom generation showed that sharing leisure time with family members and clubs had more positive influence on leisure satisfaction than alone, while the Millennial generation had more positive influence on leisure satisfaction than alone. However, there was a limit to directly comparing the differences in the influence of regression coefficients with different types of sharers having significant effects on leisure satisfaction by two generations.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE09806935https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/169697
ISSN
1226-8054; 2671-745X
DOI
10.21581/jts.2020.8.32.3.121
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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