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비대면 진료 및 치료를 위한 UX 디자인 기반 인공지능 헬스케어 로봇 시스템 개발 연구 -비대면 진료의 UX 디자인 개발을 중심으로-

Title
비대면 진료 및 치료를 위한 UX 디자인 기반 인공지능 헬스케어 로봇 시스템 개발 연구 -비대면 진료의 UX 디자인 개발을 중심으로-
Author
송지성
Keywords
Non-Face-to-Face Diagnosis; User Experience; UX Design; Robot System; Artificial Intelligence; 비대면 진료; 사용자경험; UX 디자인; 로봇시스템; 인공지능
Issue Date
2021-12
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 27, NO 4, Page. 141-152
Abstract
2019년 12월 중국에서 최초 발견된 코로나 19가 전세계로 확산된 이후 모든 분야에서 바이러스 감염 방지와 격리 불안감을 해소하기 위한 비대면(언택트) 서비스가 시작되었다. 비대면 서비스는 사회전반으로 확대되어 교육, 사회, 문화 등과 함께 의료 환경에 많은영향을 주고 있으며 특히, 감염 환경에 노출이 많은병원에 대한 비대면 진료에 대하 논의가 급부상 되고있다. 진료 또는 치료를 위해 병원을 내원 한 환자와의사의 접촉을 최소화하고 진료 할 수 있는 비대면진료에 대한 연구의 필요성이 대두되고 있다. 본 연구는 비대면 진료 및 치료를 위한 UX 디자인기반 인공지능 헬스케어 로봇 시스템 개발에 대한 연구로 공학대학, 디자인대학, 한양대학교 구리 병원의참여로 이루어진다. 연구기간은 2021년 6월부터 2024 년 5월까지 3년에 대한 연구이며, 본 논문은 1차 년도연구로 환자와 의사의 UX 디자인 기반의 비대면 진료 시스템 개발을 중심으로 연구되었다. 연구 방법으로는 문헌과 사례분석을 통하여 현재비대면 진료에 대한 동향을 파악하고, 대학 병원의 이비인후과를 내원한 환자에 대한 인터뷰를 진행하였다. 이후 비대면 진료에 대한 필요성 및 발전 가능성을탐색하고, 비대면 진료 및 치료를 위한 UX 디자인으로 여정 맵과 비대면 진료 및 치료를 위한 로봇시스템의 UX 디자인 개발 예상 프로토타입을 도출하였다. 기존의 비대면 진료 분야의 단일 기술에 집중하였다면 본 연구에서는 사용자(의료진, 환자)의 경험을기반으로 한 UX 디자인의 구성요소를 도출하였다. 예약-내원-문진-진단-치료-처방까지 전 과정에 사용자를 중심으로 한 UX 디자인 기반의 비대면 진료 시스템 개발을 마련했다는 것이다. 본 연구를 통하여 비대면 진료 및 치료를 위한 UX 디자인 기반 인공지능헬스케어 로봇 시스템 개발 연구에 활용되기를 기대하며 사용자 경험에 관한 UX 디자인 연구가 많이 이루어지기를 바란다. Since COVID-19, which was first discovered in China, spread around the world in December 2019, non-face-to-face (untact) services have been launched in all fields to prevent virus infection and relieve quarantine anxiety. Non-face-to-face services are expanding throughout society, affecting the medical environment along with education, society, and culture, and in particular, discussions on non-face-to-face treatment for hospitals that are exposed to infectious environments are rapidly emerging. There is a need for research on non-face-to-face treatment that can minimize contact between patients and doctors who visit hospitals for treatment or treatment. This study is a study on the development of an artificial intelligence healthcare robot system based on UX design for non-face-to-face treatment and treatment, and the research period consists of the participation of Hanyang University’s Erica College of Engineering, Design University, and Hanyang University’s Guri Hospital from June 2021 to May 2024. As a research method, the current trend of non-face-to-face treatment was identified through literature and case analysis, and interviews were conducted on patients who visited otolaryngology at university hospitals. After that, the necessity and development potential for non-face-to-face treatment were explored, and UX design for non-face-to-face treatment and treatment was derived as a travel map and design development prototype. Focusing on a single technology in the existing non-face-to-face treatment field, this study derives components of UX design based on user (medical staff, patients) experience to lay the foundation for the development of UX design-based non-face-to-face treatment systems. Through this study, we hope that it will be used for research on the development of an artificial intelligence healthcare robot system based on UX design for non-face-to-face treatment and treatment, and hope that many UX design studies on user experience will be conducted.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10894230https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/169059
ISSN
1598-6497
DOI
10.18208/ksdc.2021.27.4.141
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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