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희망 수명이 시니어의 온라인쇼핑플랫폼 사용의도에 미치는 영향

Title
희망 수명이 시니어의 온라인쇼핑플랫폼 사용의도에 미치는 영향
Other Titles
Examining the Role of Preferred Life Expectancy in Senior’s Usage Intention of Online Shopping Platform
Author
정민주
Alternative Author(s)
Jeong MinJu
Advisor(s)
신현상
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
한국의 액티브 시니어는 전체 인구의 삼분의 일을 차지하는 5060세대다. 이들은 은퇴 후에 경제적으로 여유가 있는 잠재적인 소비자 집단임과 동시에 무기력함 등 기존 시니어에 대한 고정 관념을 깨고 있다. 본 연구는 온라인 쇼핑 플랫폼 상황에서의 시니어의 사용 의도를 파악하고자 했다. 이를 위해 기술 수용 모델을 활용하여 자기 효능감과 주관적 규범, 적합성 변수를 추가하였다. 이에 더하여 주관적 연령 변수인 희망 연령의 조절효과를 분석하여 심리적 요인에 따른 영향도도 확인하고자 하였다. 이에 대한 결과로 첫째, 지각된 유용성이 사용의도에 정적 영향력이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 자기 효능감과 적합성이 지각된 유용성에 정적 영향이 있는 것으로 나타났다. 마지막으로, 또한 적합성은 지각된 용이성에 정적 영향이 있는 것으로 나타났다. 마지막으로, 희망 연령이 지각된 유용성과 사용 의도 관계에 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 가지고 마지막 장에서 본 연구는 결론과 시사점을 도출해 내었다.|Active seniors in Korea are in their 50s and 60s, accounting for a third of the total population. They are a potential consumer group who are economically affordable after retirement, and at the same time break the stereotype of existing seniors such as lethargy. This study attempted to understand the intention of seniors to use in the situation of an online shopping platform. To this end, self-efficacy, subjective norms, and compatibility variables were added using the technology acceptance model. In addition, the effect of psychological factors was also confirmed by analyzing the moderating effect of preferred life expectancy, which is a subjective age variable. As a result, it was found that perceived usefulness had a positive influence on the intention to use. Second, it was found that self-efficacy and compatibility had a positive effect on perceived usefulness. Finally, it was also found that compatibility had a positive effect on perceived ease of use. Finally, it was found that the preferred life expectancy has a moderating effect on the perceived usefulness and intention to use. With these results, in the last chapter, this study drew conclusions and implications.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000592020https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168533
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