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텍스트마이닝 기법을 활용한 유료 지식 콘텐츠 사용자 경험강화에 대한 연구 : 중국 히말라야 FM을 중심으로

Title
텍스트마이닝 기법을 활용한 유료 지식 콘텐츠 사용자 경험강화에 대한 연구 : 중국 히말라야 FM을 중심으로
Other Titles
Research on Using Text Mining to Reinforce User Experience of Online Paid Knowledge Contents: Focused on Himalaya FM in China
Author
리천
Alternative Author(s)
LI CHEN
Advisor(s)
차경진
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 빠르게 성장하는 유료 지식 콘텐츠 시장에 비해 실제 이용자들의 만족도가 낮은 이유가 무엇인지, 어떤 면에서 이용자 경험을 저해하거나 상승시키는지를 확인함으로써 향후 유료 지식 콘텐츠의 발전 방향을 제시하고자 한다. 이를 위해 히말라야 FM 사용자의 리뷰 6,421건을 수집하였고, Topic모델링 기법 중 하나인 Latent Dirichlet Allocation(LDA)을 사용하여 리뷰 내 주제를 분류하였다. 이후 분류된 이슈가 이용자 만족도에 미치는 영향을 알아보기 위해 Topic별 감성 점수를 계산하고 다중 회귀분석을 진행한 후, 의미연결 분석을 통해 리뷰에 나타난 단어의 관계 및 특성을 확인하였다. 그 결과, Contents Quality, Service Quality, System Quality, Impact, Use는 사용자 경험에 미치는 요인이 된다. 5개 차원과 관련된 논의 내용이 좋을수록 사용자의 만족도는 높아지는 것으로 나타났고, Contents Quality, Service Quality, System Quality는 사용자에게 만족도 평가에 중요한 영향을 미치는 요소로 나타났다. 본 연구는 사용자들이 유료 지식 콘텐츠를 사용하는 요인이 무엇인지, 플랫폼을 긍정적으로 평가하고 지속 사용하게 만드는 요소는 무엇인지 등의 실무적인 제품 개선을 위한 인사이트를 파악하였으며, 사용자 경험 차원의 개념을 바탕으로 텍스트 마이닝 기법을 활용하여 오디오 유료 지식 콘텐츠 플랫폼의 주요 요인을 도출한 것은 어느 정도 학술적 의의가 있다고 본다. 이에 리뷰 분석을 기반으로 하여 사용자들의 관심이 급증하고 있는 유료 지식 콘텐츠 플랫폼에서 지속적으로 사용자를 유치하고 사용자의 수준을 높이기 위해 일정한 참고와 조언을 제공하는 것에 대한 실무적인 의의가 기대된다.|This study aims to suggest the direction of future development of paid knowledge content by hindering or raising the user experience and why actual user satisfaction is lower than the rapidly growing paid knowledge content market. To this end, 6421 Himalayan FM user reviews were collected, and topics in the review were classified using Latent Dirichlet Allocation (LDA), one of the topic modeling techniques. After that, in order to find out the effect of classified issues on user satisfaction, emotional scores for each topic were calculated and multiple regression analysis was conducted, and the relationship and characteristics of words shown in the review were investigated through semantic connection analysis. Therefore, Contents Quality, Service Quality, System Quality, Impact and Use become factors that affect user experience. It is found that the better the discussion content related to the five dimensions, the higher the user satisfaction. Contents Quality, Service Quality and System Quality are important factors that affect user satisfaction evaluation. This study identified insights to improve products in practice, such as what factors users use paid knowledge content and what makes them positively evaluate and continue to use the platform, and has some academic significance in deriving key factors of audio paid knowledge content platforms using text mining techniques. It is expected that the mobile audio paid knowledge platform in the online audio sector, which has seen a surge in interest based on reviews, will continue to attract users and provide some references and advice to increase their viscosity.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000591722https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168528
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
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