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인공지능 기반 로고디자인 툴의 가능성에 대한 탐색적 실험

Title
인공지능 기반 로고디자인 툴의 가능성에 대한 탐색적 실험
Other Titles
An Exploratory Experiment on the Possibility of AI-Powered Logo Design Tool
Author
정의태
Issue Date
2021-04
Publisher
디자인융복합학회(구.한국인포디자인학회)
Citation
디자인융복합연구(구.인포디자인이슈), v. 20, No. 2, Page. 114-128
Abstract
근래 인공지능 기술의 급속한 발전에 따라, AI 기반 디자인 툴이 사람 디자이너를 대체할 것인지, 디자인 업무가 새롭게 규정될 것인지에 대해 논의되고 있다. 이에 본 연구는 AI 기반 로고디자인 툴의 가능성과 한계를 탐색하고자 한다. 이를 위해 AI디자인툴을 쓰는 비디자이너, AI디자인툴을 쓰는 디자이너, AI디자인툴을 쓰지 않는 디자이너를 모집하여 스타트업의 로고를 2개씩 디자인하게 하고, 설문조사로 이를 평가하였다. 102명의 설문참가자들은 6개 시안의 선호도와 전달력을 7점 척도로 평가하였고, AI에 의해 만들어진 안을 추측하였다. 통계분석 후에는 로고를 만든 실험참가자들이 모여 FGI를 진행했다. 설문결과 선호도에서는 비디자이너가 AI로 만든 로고가 가장 선호되었으며, 전달력에서는 디자이너가 AI를 쓰지 않고 만든 로고가 가장 좋게 평가되었다. 참가자들은 AI로 만든 디자인 안이 무엇인지 잘 판별하지 못했으며, AI로 만든 안보다 사람 디자이너가 만든 안이 더 우수하다고 기대했다. FGI에서, AI기반 로고디자인 툴은 생산성이 뛰어난 반면 디테일한 조정이 불가능한 단점이 있다는 의견이 수렴되었다. 이상의 연구를 통해 AI기반 로고디자인 툴은 전문가 못지않은 결과물을 낼 수 있으며, 사람 디자이너가 만든 결과물과 쉽게 구분되지 않는다는 점을 확인하였다. With the rapid development of artificial intelligence technology in recent years, it is being discussed whether AI-powered design tools will replace human designers or whether design work will be newly defined. This study aim to explore the possibilities and limitations of AI-powered logo design tools. We recruited non-designer using AI tool, designer using AI tool, and designer using traditional method, and made them to design six logos for a certain startup, and evaluated the logos by online survey. 102 participants evaluated the preference and vision-delivery of the logos and speculated which logo were made by AI. As a results, a logo made by the non-designers using AI tool was most preferred, and a logo made by designers using traditional method was best evaluated at the vision-delivery. Participants couldn't distinguished which logos were made by AI tool, and expected that the human design would be better than the AI design. At FGI, three logo makers agreed that the AI design tool was productive but could not be adjusted in detail. AI design tool can produce the same result as expert, and it was confirmed that it is not easily distinguished from human made design.
URI
https://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3881712https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/166805
ISSN
2287-4089
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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