294 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author신윤희-
dc.date.accessioned2021-10-19T01:31:49Z-
dc.date.available2021-10-19T01:31:49Z-
dc.date.issued2019-04-
dc.identifier.citation디지털콘텐츠학회논문지, v. 20, no. 4, page. 739-748en_US
dc.identifier.issn1598-2009-
dc.identifier.issn2287-738X-
dc.identifier.urihttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE08010161-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/165597-
dc.description.abstract전 세계적으로 평생교육 및 고등교육에서 MOOC가 확산되어 왔으며, 운영 기관 및 강좌, 학습자 수에 있어 양적 성장을 이루었다. 이러한 시점에서 양질의 MOOC란 무엇인가에 대한 논의가 필요하며, 공통적으로 고려할만한 기준을 마련할 필요가 있다. 본 연구는 MOOC 콘텐츠의 품질관리 기준을 구체화하고, MOOC 개발 및 운영 과정에서 활용할 수 있는 체크리스트를 개발하는 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 선행연구와 해외사례 분석을 진행하여 품질관리 기준 및 체크리스트를 개발하였으며, 6명의 전문가와 실무자에 의한 델파이 조사를 통하여 타당성을 확보하였다. 최종적으로 개발한 체크리스트는 설계-개발-검수-운영의 4단계, 12영역, 30준거를 포함한다. MOOC has been spreading throughout lifelong and higher education around the world, and has achieved quantitative growth in the number of operating institutions, courses and learners. At this point, it is necessary to discuss what quality MOOC is and to establish common criteria. The purpose of this study is to formulate quality control standards for MOOC contents and to develop checklists which can be used in MOOC development and operation process. To this end, we developed quality control standards and checklists by conducting preliminary research and overseas case analysis, and secured the validity through delphi survey of 6 experts and practitioners. The final checklist includes the four phases of design-development-validation-operation, 12 areas, and 30 criteria.en_US
dc.description.sponsorship본 연구는 2016년도 국가평생교육진흥원 『K-MOOC강좌 개발 . 운영 가이드라인 개발』사업(PM2016-56)에 의하여 이루어진 연구로서, 관계부처에 감사드립니다.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국디지털콘텐츠학회en_US
dc.subjectMOOCen_US
dc.subject무크en_US
dc.subject품질관리en_US
dc.subject델파이en_US
dc.subjectQuality Assuranceen_US
dc.subjectDelphien_US
dc.titleMOOC 품질관리를 위한 강좌 개발 · 운영 체크리스트 개발 연구en_US
dc.title.alternativeDevelopment of Quality Certification Standards for MOOCen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.9728/dcs.2019.20.4.739-
dc.relation.journal디지털콘텐츠학회논문지-
dc.contributor.googleauthor정효정-
dc.contributor.googleauthor신윤희-
dc.contributor.googleauthor강영민-
dc.contributor.googleauthor이은주-
dc.contributor.googleauthorJung, Hyojung-
dc.contributor.googleauthorShin, Yoonhee-
dc.contributor.googleauthorKang, Youngmin-
dc.contributor.googleauthorLee, Eunju-
dc.relation.code2019035156-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY-
dc.identifier.pidyoonheeshin-
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE