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스마트 보안 제품 구매에 영향을 미치는 요인에 대한 연구: 지능형 CCTV를 중심으로

Title
스마트 보안 제품 구매에 영향을 미치는 요인에 대한 연구: 지능형 CCTV를 중심으로
Other Titles
A Study on the Factors Affecting the Purchase of Smart Security Products: Focused on Intelligent CCTV
Author
이혜자
Alternative Author(s)
Li Huizi
Advisor(s)
조남재
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
사물 인터넷, 인공지능 등 첨단기술이 빠른 발전은 사람들의 생활에 많은 변화를 가져왔다. 사람들의 더 편안하고 편리한 삶의 니즈를 충족하기 위해 스마트 홈 업계가 빠르게 성장하고 있다. 하지만 스마트 홈에 대한 수용도는 예상보다 낮다. 스마트 홈 제품의 대중화를 위해서 스마트 홈 제품 생산 업체들이 구매자의 니즈를 부응할 수 있는 제품과 서비스를 제공해야 한다. 실제 이용자의 욕구를 잡기 위해서 이용자의 행동에 영향을 미치는 요인을 분석해야 한다. 이 때문에 학자들이 스마트 홈 제품에 대한 수용 정도에 영향을 미치는 요인에 대해 많은 연구를 했다. 과거의 연구 결과에 따라서 사용자의 제품에 대한 신뢰가 소비자 수용 정도와 구매 의도에 대한 긍정적인 영향을 미친다고 알 수 있다. 하지만 스마트 홈 제품의 어떤 특징이 신뢰를 높이는지에 대한 연구는 부족한다. 그래서 본 연구에서 스마트 홈 제품의 어떤 기술적 특정이 사용자의 신뢰와 사용자의 구매 의도에 영향을 미치는지에 대해 실증연구를 했다. Oliver(2019)의 문현연구를 바탕으로 독립변수는 통제력, 투명도, 제품성능, 보안 및 브랜드 5가지 스마트 홈 제품 특징으로 설정하였다. 이 변수들은 스마트 홈 제품에 대한 신뢰에 영향을 미친다는 연구 모형을 설계하였다. 스마트 홈에 대해 조금이라도 알고 있는 사람들이 대상으로 설문조사를 하였으며, 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 스마트 홈 제품의 통제력과 보안성은 트러스트에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 스마트 홈 제품들은 사용자에게 통제 옵션을 많이 제공할수록 사용자의 신뢰도가 높아질 수 있다. 또 스마트 홈 제품의 사용자 정보에 대한 보장도 트러스트 수준에 영향을 미친다. 둘째, 스마트 홈 제품의 투명도, 제품성능 및 브랜드를 트러스트에 대한 영향이 미친다고 예상하지만 유의하지 않은 결과가 나타났다. 그래서, 투명도, 제품성능 및 브랜드는 트러스트에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 제품에 대한 트러스트는 사람의 구매의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것을 검증하였다. 이상과 같은 본 연구에서 통제력, 투명도, 제품성능, 보안 및 브랜드와 신뢰 간에 관계를 구명하였다. 이를 통해서 스마트 홈 제품의 보급화, 대중화에 대한 도움이 되는 참고 자료가 되는 것을 기대한다. |The rapid development of celestial technology, such as the Internet of Things and artificial intelligence, has made many changes in people's lives. The smart home industry is growing rapidly to meet the needs of people's more comfortable and convenient lives. However, acceptance of smart homes is lower than expected. In order to popularize smart home products, smart home product producers should provide products and services that can meet buyers' needs. In order to catch the actual user's needs, the factors that influence the user's behavior should be analyzed. For this reason, scholars have studied many factors that affect the acceptance of smart home products. Looking at past research results, it can be seen that trust in users' products has a positive impact on the degree of consumer acceptance and purchase intention. However, there is a lack of research into what features of smart home products increase trust. Therefore, in this work, we conducted an empirical study on what technological specifications of smart home products affect users' trust and users' purchase intentions. Based on Oliver (2019)'s literature study, independent variables are set to five smart home product features: control, transparency, product performance, security, and brand. We design a research model that these variables affect trust in smart home products. People who knew anything about smart homes surveyed them in large quantities, and the following results were derived. First, the control and security of smart home products have been verified to have a significant (+) influence on the trust. Smart home products can increase user reliability as more control options are provided to users. In addition, the guarantee of user information for smart home products also affects trust levels. Second, transparency, product performance, and brand of smart home products are expected to have an impact on the trust, but they are not significant. Therefore, transparency, product performance, and brands have not been shown to affect trust. Third, we verify that trust in a product has a significant positive effect on a person's purchase intention. In this work, such as the above, we explore the relationship between control, transparency, product performance, security, and brand and trust. Through this, we hope that it will be a helpful reference to the dissemination and popularization of smart home products. Keyword: Smart home, Trust, Purchasing Intention
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000499715https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/164371
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
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