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다항 로짓 모형을 활용한 스마트 공기청정기에 대한 소비자 선호 분석 연구

Title
다항 로짓 모형을 활용한 스마트 공기청정기에 대한 소비자 선호 분석 연구
Other Titles
A Study on Consumer Preference for Smart Air Purifier Using Multinomial Logit
Author
박지나
Alternative Author(s)
Jina Park
Advisor(s)
최재영
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
최근 미세먼지 등 공기오염 심화에 따라 실내에 머무르는 시간이 많아지면서 소비자는 실내 질 개선을 위한 공기청정기에 높은 관심을 보인다. 최근 공기청정기는 IoT기술이 생활가전에 적용되면서 스마트 제어기능이 결합한 스마트 공기청정기로 진화하고 있다. 이에 본 연구는 스마트 공기청정기의 주요 속성에 대한 소비자 선호 체계를 컨조인트와 다항 로짓 모형(Multinomial Logit Mode)을 활용해 분석하였으며, 해당 모형의 추정결과를 기반으로 상대적 중요도 및 한계지불의사액을 분석했다. 컨조인트 설문은 서울, 인천, 경기, 부산, 대구, 광주, 대전에 거주하는 일반인을 대상으로 2020년 2월부터 3월까지 2개월간 인터넷 방식으로 수행되었다. 모형추정결과를 통해 소비자는 구입 가격, 필터등급(H13,U15), 소음도, 필터교체비용, 공기청정범위, 스마트 제어 기능: 스마트 폰 앱(App) 및 AI기반 음성 명령 제어 속성들에 대해 평균적으로 선호한 것으로 나타났다. 상대적 중요도의 결과는 구입가격과 필터교체비용이 타 속성의 중요도에 비해 과반 이상을 차지하는 것으로 나타났으며, 한계지불의사액 결과는 ‘스마트 제어 기능: 스마트 폰 앱(App) 및 AI기반 음성 명령 제어’가 12만 7,800원으로 나타났다. 분석 결과, 소비자는 AI기반의 음성 명령 수준이상의 높은 기술수준을 요구하는 것으로 파악되며. 구입 가격과 필터교체비용을 포함한 경제적 비용에 대한 민감도가 높은 것으로 추측된다. 이에 스마트 공기청정기 확산을 위해서는 높은 수준의 스마트 제어 기술과 경제적 비용을 감소하는 방향으로의 신제품개발전략과 정책이 필요하다.| Consumer interest in clean air has recently been increasing air-purifier demand over harmful environmental risk factors including fine and ultra-fine dust. By adapting IoT technology onto the air-purifier, a smart air purifier has been released. The smart air purifier is expected to change consumer's lifestyle with smart control functions such as mobile app, voice recognition. This study uses the Multinomial logit based on data collected from a conjoint method to analyze consumer preferences of the smart air purifier's attributes. The conjoint survey was conducted from February 2020 to March 2020 and sampled 1,680 consumers from 20 to 50 years old around the Seoul, Incheon, Gyoenggi, Busan, Deagu, Gwangju and Daejeon areas. Based on estimation results of multinomial logit, the most preferred attribute was price, followed by filters grade(H13, U15), noise, filter replacement cost, smart control functions, coverage. MWTP(Marginal Willingness To Pay) of filter grade(U15) and smart control function(AI-based on voice recognition) are 207,500 won and 127,800 won, respectively. The MWTP results show that consumer's expectation are high on filter grade and smart control function. Technical attributes including the filter grades and the smart control can be important to make a decision to develop main technologies of the smart air purifier. Furthermore a policy maker could consider an incentive of supporting the filter replacement cost.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000497461https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/164295
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GRADUATE SCHOOL OF TECHNOLOGY & INNOVATION MANAGEMENT[S](기술경영전문대학원) > TECHNOLOGY MANAGEMENT(기술경영학과) > Theses (Master)
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