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dc.contributor.author심종성-
dc.date.accessioned2021-06-30T05:21:45Z-
dc.date.available2021-06-30T05:21:45Z-
dc.date.issued2000-10-
dc.identifier.citation콘크리트학회 논문집, v. 12, no. 5, page. 13-23en_US
dc.identifier.issn1229-5515-
dc.identifier.issn2234-2842-
dc.identifier.urihttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE02261955-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/162603-
dc.description.abstract본 연구에서는 이론상으로 제안된 장지간 PSC I형 거더의 효율을 입증하기 위하여 비합성단면과 합성단면 시험체에 대하여 1/2 축소모델 시험을 실시하였으며, 시험결과 휨-압축 및 비틀림 파괴가 일어났다. 시험체의 균열하중과 극한강도는 실험값이 해석값보다 크게 나타났으며, 구조 효율성이 뛰어난 것으로 고찰되었다. 본 연구에서는 제안된 현장접합 거더의 사용하중상태에서의 안전성을 판전하기 위하여 항복저항지수(YRI)를 제안하였으며, YRI는 시험체의 균열하중부터 항복점까지의 전체 에너지와 균열에 의한 방출에너지의 비로써 정의하였다. 또안 슬래브를 합성한 합성거더는 단면증대로 인하여 구조효율성이 크게 향상되는 것으로 나타났으며, 제안거더의 안전성과 사용성이 증대하는 것을 고찰되었다. 따라서 제안된 Spliced PSC-I형 거더는 현장적용에 적합한 것으로 고찰되었으며, 장지간 교량의 시공에 적절하고, 사용하중 상태에서 충분한 구조적 안정성을 확보하고 있는 것으로 판단된다. In this study, an flexural test on half-scale spliced PSC-I girder was conducted to verify the efficiency of the long span spliced girder as suggested by the Korean Highway Design Specification. The experimental showed that the specimens developed a complex failure mode due to flexural-compression and torsional stress. The cracking moment of each girder was higher the experiment than was calulated by the ACI and the ultimate strength were the almost same. To estimate the safety and the structural efficiency of the spliced girder, the proposed Yielding Resistance Index(YRI) and ductility index by American Concrete Institutes were used based on the energy concept. The proposed YRI defined the ratio of crack resisting energy and the total energy calculated from load-displacement relationship. Based on the analysis of YRI and ductility index, the flexural behavior of the spliced girder was found to be efficient. Through the experimental results, the structural behavior of proposed spliced PSC-I type girder for long span bridge was found to be more efficient than the exsisting PSC I-type girders.en_US
dc.description.sponsorship본 연구는 대우엔지니어링의 연구비 지원에 의하여 수행되었으며, 저자들은 이에 깊은 감사를 드립니다.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher(사)한국콘크리트학회en_US
dc.subjectexperimenten_US
dc.subjectflexural behavioren_US
dc.subjectlong span bridgeen_US
dc.subjectspliced PSE-I type girderen_US
dc.subjectyielding resistance index(YRI)en_US
dc.title제안된 Spliced PSC-I형 거더의 휨거동에 관한 연구en_US
dc.title.alternativeA Study on the Flexural Behavior of Proposed Spliced PSC-I Type Girderen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.journal콘크리트학회 논문집-
dc.contributor.googleauthor심종성-
dc.contributor.googleauthor오홍섭-
dc.relation.code2012101279-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES[E]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF CIVIL AND ENVIRONMENTAL ENGINEERING-
dc.identifier.pidjssim-
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COLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES[E](공학대학) > CIVIL AND ENVIRONMENTAL ENGINEERING(건설환경공학과) > Articles
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