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디자인에 있어서 혁신의 유형과 그 유사성 판단에 관한 연구

Title
디자인에 있어서 혁신의 유형과 그 유사성 판단에 관한 연구
Other Titles
A Study on a Type of Innovation and the Similarity of Judgment in design - Concentrated on the identity of scissor design -
Author
한정완
Keywords
Judgment; Similarity; Innovation
Issue Date
2001-08
Publisher
한국디자인과학학회
Citation
디자인과학연구, v. 4, no. 3, page. 51-60
Abstract
현재 디자인 실무자들과 디자인을 전공하는 학생들 사이에서의 공모전은 각자가 전공하는 분야에 대해 공식적으로 실력을 인정 받거나 향상을 위한 기회로 생각한다. 따라서 디자인 관련 업계에 있어서의 다양한 공모전은 디자인 전공 학생들의 크리에이티브적 사고의 표준을 정립하고 유지하는 수단으로 인식되고 변해가고 있다. 이것은 미래의 클라이언트에게 제품과 제품의 시장성을 알려주는 가장 근원적인 척도가 될 수 있기 때문이다. 이를 위해 디자인 실무자들은 공모전이라는 크고 작은 크리에이티브 표출의 기회를 통해 새로운 아이디어를 구하며, 그 아이디어를 상품화하는 경우가 많아 이처럼 공모전을 긍정적 요인으로 활용한다. 학생들의 새로운 아이디어가 디자인 실무에 있어서 긍정적 Innovation에 해당되는지, 상품화가 가능한 Innovation인지, 혹은 단순히 하나의 아이디어에 그치는 Innovation인지는 공모전의 심사를 통해 평가 받을 수가 있다. 이러한 관점에서 본 연구는 아직 논리적으로 확립되어 있지 않은 혁신의 개념과 관점을 새롭게 정립하고 객관적인 기준을 찾는다. 실무 경험이 없는 디자인 전공 학생들을 대상으로 디자인에 있어서의 혁신을 인지하고 그 유사성 판단의 기준이 무엇인지를 알아본다. 주어진 샘플들을 유사성 판단에 관한 다양한 실험을 통해 그 집단의 유형과 기준을 명확히 파악하고 각 샘플의 공간 해석과 함께 시, 자극적 특성을 정량적으로 평가한다. 학생들을 통해 이들이 생각하는 혁신의 의미와 유사성을 어떻게 판단하는가를 평가할 것이며 이는 곧 미래의 신제품 개발측면에 있어서도 새로운 방향을 모색과 함께 유용하게 활용될 것이다. Nowadays, designers who work in a company and students who study design think a design competition is an opportunity to recognize and improve their ability. So, the various design competition in design industry is recognizing and changing the standard creative thinking and maintained the method of student. Because it can be the original standard of product and product marketing for client in the feature. For this, sometimes, designer thinks a new idea and produces good through that idea in the design competition. It can be evaluated if a new idea of student is positive or negative through examination of the design competition. From this point of view, the methodology has not been established in the are of logic and its reality, and this study tries to set up the concepts and analyze the characteristic and the elements and find the standard to change those characteristics and elements in to objective standard. In addition, through the judgment of the similarity in the design innovation, it tries to identify clearly the types and the standard of the set of the products, interpret the space of each sample, and use it as the experimental theory to evaluate the visual characteristics. Thus it can perceive Innovation of the design, perceive the characteristics of the samples in each product, and find the new direction in the more scientific access to design.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=1916311https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/160217
ISSN
1229-1072
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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