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전기차 충전기 인프라 분석 및 개선 방안 연구

Title
전기차 충전기 인프라 분석 및 개선 방안 연구
Other Titles
Analysis and Improvement of Electric Vehicle Charger Infrastructure
Author
이선형
Alternative Author(s)
Sun-hyeong Lee
Advisor(s)
고광철
Issue Date
2021. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
미세먼지와 온난화 등의 환경 관련 사회적 이슈가 부각되면서, 전세계적으로 내연기관 배출가스 규제를 점차 강화하였고, 이런 사회적 방향에 동조하여 친환경 차 도입 또한 대두되었다. 정부는 친환경 정책을 통하여, 전기차의 보급을 장려하고, 이런 흐름으로 전기차 보급률은 해마다 증가하고 있다. 그러나 전기차 충전 시간은 내연기관차 연료 주입시간 대비 길고 일반적으로 전기차 1회 충전 후 주행 거리는 짧다는 사회적 인식은 전기차 보급에 있어서 하나의 걸림돌이 되고 있다. 이에 정부 및 민간 기관에서는 충전기를 보급 확대 하고 있으나 아직까지 전기차의 보급률 대비 전기차 충전기 인프라가 부족하다는 사회적 인식은 여전히 존재하고 있다. 이에 본 연구에서는 전기차 충전기의 인프라를 분석하여 문제점과 개선 방안을 확인 및 제안한다. 전기차의 보급 현황 및 전기차 충전기의 설치 현황 등을 대조하여 충전기 인프라의 부족 여부에 대해서 확인하고, 현 인프라에서 문제점을 파악하여 개선 방안을 제안하도록 한다. 본 연구에서는 정부 및 공기업 자료를 활용하여 전기차의 연도별 보급률 대비 전기차 충전기의 보급률이 저조한 점을 확인할 수 있었다. 또한 전기차 충전기에 대한 민원을 분석하여 충전기 위치에 내연기관차가 주차하면서 이용이 어려웠던 사례 등을 확인하여, 법이 제정되어 있으나 법의 해석 논란으로 인하여 대다수의 사례에 대해서 실제적인 법 집행이 어려운 점을 확인할 수 있었다. 이에, 법 개정에 대한 필요성과 충전기 자체적인 내연기관 차 감지 장치에 대해서 제안을 하였고, 정부의 충전기 보급 정책과 의무 설치 기준에 대해서 수정 필요성을 언급하였다. 본 연구를 통해 전기차 충전기의 인프라 현황과 문제점에 대해서 파악할 수 있으며 원인에 대한 해결방안을 통하여 향후 충전기 인프라 구축에 있어 참조가 될 것으로 기대한다.; As environmental social issues such as fine dust and warming have been highlighted, regulations on internal combustion engine emissions have been gradually tightened around the world, and the introduction of eco-friendly cars has also emerged in line with this social direction. The government encourages the supply of electric cars through eco-friendly policies, and this trend has led to an increase in the penetration rate of electric vehicles every year. However, the social perception that the charging time of electric vehicles is longer than the filling time of internal combustion locomotives and the driving distance is short after charging an electric car once is a stumbling block to the supply of electric vehicles. As a result, government and private institutions are expanding the supply of chargers, but there is still a social perception that there is a lack of infrastructure for electric vehicle chargers compared to the penetration rate of electric vehicles. In this study, the infrastructure of electric vehicle chargers is analyzed to identify and suggest problems and improvement plans. It is required to check the lack of charger infrastructure by comparing the supply status of electric vehicles and the installation status of electric vehicle chargers, and to identify problems in the current infrastructure and propose improvement measures. In this study, data from the government and state-run companies were used to identify the low penetration rate of electric vehicle chargers compared to the annual penetration rate of electric vehicles. In addition, by analyzing complaints about electric vehicle chargers and checking cases where internal combustion locomotives parked at the charger location, the law was enacted, but due to controversy over the interpretation of the law, it was difficult to carry out the law in most cases. Thus, the need for revision of the law and the need for modification of the charging station's own internal combustion engine detection devices were proposed, and the government's policy for supplying chargers and mandatory installation standards were mentioned. Through this study, we can find out the current status and problems of electric vehicle charger and we expect that it will be a reference for building electric vehicle charger infrastructure in the future through solutions to the causes.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/159758http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000486260
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > ELECTRICAL ENGINEERING AND COMPUTER SCIENCE(전기ㆍ전자ㆍ컴퓨터공학과) > Theses (Master)
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