현재 포털산업이 가지고 있는 가장 큰 문제점은 대부분의 서비스를 무료로 제공하고 있으며 수익의 대부분을 광고에 의존한다는 것이다. 이와 아울러 기술의 발달에 따라 산업경계가 모호해지면 포털산업에서의 경쟁구도가 순수 종합포털업체간의 경쟁에서 전문포털, PC통신, ISP등의 기존 통신사업자간 경쟁으로 확대되고 있다. 이 논문에서는 이러한 문제점을 해결하기 위한 방법으로 인터넷 접속 관련업체와 제휴, 서비스 차별화 및 컨텐 츠의 개발 B2B 사업 참여 무선 포털에서 시장 선점 등에 대하여 살펴본다.
The main problems in the horizontal portal industry is that most of the services are free and most of the revenue comes from advertising. Moreover, due to the technological development, each horizontal portal competes with not only the other horizontal portals but also vertical portal, online service providers(OSPs), internet service providers(ISPs) and wireless phone service providers in the near future. For a portal to acquire and sustain competitive advantage, I suggest seven strategies; strategic alliance with various internet access providers, strategic pricing base on service differentiation, effective use of network effects and switching costs, effective participation in electronic commerce, development of various contents, participation in B2B markets and market leadership in wireless internet portal, etc.