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유, 아동복 브랜드 디자인에 관한 연구

Title
유, 아동복 브랜드 디자인에 관한 연구
Author
박규원
Keywords
브랜드; 아이덴티티; 디자인; Brand; Identity; Design
Issue Date
2002-10
Publisher
커뮤니케이션디자인학회(구 시각디자인학회)
Citation
커뮤니케이션 디자인학연구, v. 11, no. 0, page. 153-162
Abstract
1세기에는 세계시장 개방의 심화로 인해 국내외 유, 아동복 시장의 국제적 경쟁이 본격화 될 것으로 전망된다. 이에 국내 유, 아동복 시장 환경에서 벗어나 세계적인 유, 아동복 제조업체가 되기 위해서는 제품에 대한 품질의 향상과 생산성 증가를 목표로 삼아야 할 것이며 세계시장의 진출 및 국내 시장 경쟁 하의 존재를 위해서도 브랜드에 대한 관심과 투자가 이루어져야 할 것이다. 유아동복 생산 메이커들은 OEM방식의 생산 활동에서 점진적으로 자체 브랜드를 보유하게 되었는데, 이러한 현상은 대기업은 물론 중소기업에 있어서 기업의 운명을 좌우하게 되는 주요한 계기가 될 것이다. 그러나 수많은 브랜드 상품 가운데 또다시 새로운 제품명, 새로운 이미지를 창조해 낸다는 것은 중소기업에게는 대단히 큰 부담이 아닐 수 없다. 브랜드를 둘러싼 유형, 무형의 이미지로 인해 기업의 성패 여부가 크게 영향을 받게 되기 때문이라 하겠다. 유아동복 시장에 있어서도 브랜드는 그야 말로 소흘히 할 수 없는 부분으로 자리잡아가고 있다. 브랜드는 기업이미지를 대외에 표출하는 매개가 되며 특히 패션업게에서는 "Brand가 곧 기업"이라고 할 정도로 중요하게 다루어지는게 현실이다. 이에 본 연구에서는 OEM으로 대기업으로부터 하청을 받아 생산하고 현재 자체 브랜드 매출은 극히 저조한 유아동복 취급 중소기업(T섬유)을 대상으로 자체브랜드에 대한 브랜드이미지를 구축할 수 있는 브랜드아이덴티티 개발방향을 제시, 생산 제품에 적용 효과적 방안을 제시하고자 한다. 조사에 따르면 다양해진 소비자 구매 욕구를 자극할 수 있는 브랜드 전략을 세우는 것이 중요하며, 주 소비층인 주부의 마음에 새겨지도록 브랜드의 시각적인 표현요소의 차별화가 이루어져야 한다. 언어적 요소 분석중 브랜드명(Brand name)에 있어서는 우리말보다 외래어를 더 선호하고 있으며, 특히 유러피언 스타일(이태리, 프랑스 등)의 명치잉 다수를 차지하고 있다. 한편 우리나라 유·아동복들이 글로벌화의 영향 등으로 유럽이나 미국, 일본 등의 외국 기업에 로얄티를 지불하거나 직수입되는 브랜드들이 많아져 더욱더 이러한 시각이 두드러지고 있다. 시각적 요소 분석에서는 색상(Color)에 있어서도 채도가 높은 칼라보다는 부드러운 파스텔 칼라가 브랜드디자인에 효과적으로 활용되고 있다. 특히 딱?M하고 견고한 글자체 또는 조형형태보다는 핸드라이팅(부드러운 곡선의 로고타입) 스타일과 형태가 어우러져 사용되는 특징이 많은 것으로 나타났다. 한편 부분적으로는 독자성이 큰 순수 한글의 국내 브랜드도 상당한 인지도를 확보하고 있다. 상기와 같이 정량적이고 정성적 자료와 연구를 토대로 개발대상 아이덴티티 디자인을 제안하였다. 이러한 자료수집과 연구를 토대로 제인된 내용은 주소기업의 브랜드인 T섬유에서는 기존의 단순한 OEM형식의 생산방식에서 벗어나 브랜드이미지를 구축할 것으로 기대되며 추후 그 결과를 검증하고자 한다. 브랜드 디자인에 대한 제안은 추후 실제 시장에서의 결과로 나타나지만 그 자료를 취합하는 데는 일정한 기간이 경과되어야 한다는 점은 본 연구의 한계일 수 있다. In the twenty-first century, due to further opening of global markets, it is certain that international competition for the infant and children`s clothing market will increase. So, to be competitive in international markets, domestic clothing companies should improve the quality and increase their productivity, as well as aim for venturing into international markets to survive under domestic competition. More care and investment in brand-development is needed. Many infant and children`s dothing companies have ceased their past OEM production and have gradually created their own brands, giving them an important opportunity to influence the future small, medium-sized, and large companies. However, creating a new brand image is a big burden for small and medium-sized business as the tangible and intangible images of the brand name may have a great influence on the success or failure of the business. Therefore, brand names in the infant and children`s clothing markets has been highlighted. The brand names are a way to externally represent the image of the business. In particular, in the fashion industry, it is said that brand names are business itself. This study aims to present an effective direction for brand identity development that can be applied to the production of products for small and medium-sized business (T Textiles)who are usually sub-contractors for larger companies, but with very sluggish sales. According to survey, it is important to have a strategy where the brand name inspires a diversified purchase desire in customers. This branding should be prepared and representative products should be distinctively visualized to attract customer attention. In an analysis of linguistic elements, foreign languages are preferable to ours for brand names, and in particular, European names (such as those of Italian or French origin) are greatly favored. However, foreign brands are making inroads into Korean markets for infant and children`s clothing. In order to sell the foreign brands local businesses have to pay royalties to foreign ones. In an analysis of the visual elements, the use of soft pastel colors is preferable to high-chromatic colors. And in the style of logos, curved natural writing is preferred to block letters. In part, it is suggested that domestic brand names made using the Korean alphabet were greatly acknowledged. This study suggests the development of identity design based on quantitative and qualitative research, aiming at demonstrating that the T Textile Company can gave up its existing basic OEM production, resulting in an image boost. However, since the actual results of brand design is only revealed in actual markets, it is an inherent limit of this study that it takes a certain amount of time to collect sufficient data.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=2344278https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/157659
ISSN
1976-1562
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