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프로젝트 이해관계자 관리가 프로젝트 성과에 미치는 영향-주택건설사업을 중심으로-

Title
프로젝트 이해관계자 관리가 프로젝트 성과에 미치는 영향-주택건설사업을 중심으로-
Other Titles
Effects of Project Stakeholder Management on Project Performance -Focused on Housing Construction Project-
Author
김승철
Keywords
이해 관계자의 기대수준; 건축물 품질영향요인; 인지된 품질; 발주자 만족도; Stakeholder's Expectations; Quality impact factor; Perceived quality; Owner's Satisfaction
Issue Date
2019-12
Publisher
대한부동산학회
Citation
대한부동산학회지, v. 37, no. 4, page. 127-148
Abstract
부동산개발 프로젝트에 있어서 이해 관계자 관리는 프로젝트 성과 창출에 중요한 요소이다. 본 연구의 목적은 건축물 품질 영향 요인에 대한 이해 관계자들의 기대수준이 인지된 품질과 발주자 만족에 미치는 영향을 검증하는 것이다. 조사 대상 프로젝트는 국내 대형 건설 회사의 지난 5년 이내 완성된 아파트와 다중이용시설이다. 조사 방법은 발주자, 설계 감리자 및 시공자, 이들 3자 간의 품질 영향 요인에 대한 기대수준을 측정하고 이것이 실제 프로젝트의 인지된 품질에 영향을 미치는지 여부와 아울러 인지된 품질이 발주자만족에 영향을 미치는지를 확인하는 것이다. 마지막으로, 발주자의 특성이 인지된 품질과 발주자 만족도와의 관계에서 조절역할을 하는지를 검정하는 것이다. 결과는 다음과 같습니다. 이해관계자들의 품질영향요인에 대한 기대수준은 인지된 품질에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 더불어 인지된 품질과 발주자 만족도 사이의 관계에서, 자원품질과 조직품질은 발주자만족에 상당한 영향을 미치고 있다는 것을 검정하였다. 또한, 발주자의 특성이 인지된 품질과 발주자 만족도와의 관계에서 조절역할을 하는지 여부는 조직품질 만이 조절효과가 있다는 사실을 확인하였다. In Real Estate Development projects, Stakeholder management is an important factor in project performance creation. The purpose of this study is to verify the impact of stakeholder s expectations on building quality influencing factors on perceived quality and client satisfaction. Projects to be surveyed are apartments and multi-use facilities completed within the past five years by large Korean construction companies. The survey method measures the expected level of quality influencing factors between the client, design supervisor and builder, and these three parties, determines whether this affects the perceived quality of the actual project, and whether the perceived quality affects client satisfaction. Finally, we test whether the characteristics of the client play a moderator in the relationship between perceived quality and client satisfaction. The result is: Stakeholder s expectations for quality impact factors were found to have a significant impact on perceived quality. In addition, the relationship between perceived quality and client satisfaction has a significant influence on client satisfaction. It was confirmed that only organizational quality has a moderating effect on whether the characteristics of the client play a moderating role in the relationship between perceived quality and client satisfaction.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010027499222#https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/155701
ISSN
1225-1054
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Articles
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