455 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author함승환-
dc.date.accessioned2020-09-10T02:23:03Z-
dc.date.available2020-09-10T02:23:03Z-
dc.date.issued2019-09-
dc.identifier.citation한국교원교육연구, v. 36, no. 3, Page. 183-205en_US
dc.identifier.issn1738-7256-
dc.identifier.issn1229-1358-
dc.identifier.urihttps://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002505155-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/153717-
dc.description.abstract복잡성과 불확실성으로 대변되는 미래사회에 능동적으로 대처할 수 있는 인재 양성은 세계 각국의 중요한 정책적 관심사이다. 이를 위한 공교육의 경쟁력 강화는 무엇보다 우수교사 확보에 그 성패가 달려있다고 해도 과언이 아니다. 본 연구는 교사의 질 제고를 위해 주요국이 제도화하고 있는 교사교육 체제 및 관련 정책의 특징을 확인하는 데 주된 목적이 있다. 이를 위해, 체계적인 교사교육 체제를 구축한 대표적 국가로 알려진 호주, 캐나다, 핀란드, 싱가포르 사례를 살펴보았다. 최신 자료의 검토와 현지 관계자 면담 등이 이루어졌다. 분석 결과, 이들 국가는 교사교육 질 관리 측면에서 상당한 공통성을 보였다. 특히, 종합적인 교사 전문성 기준을 마련하고, 이를 토대로 예비교사의 선발과 교육, 교사자격 부여, 지속적인 전문성 개발 등을 하나의 유기적 시스템으로 연계하여 운영하고 있었다. 이는 대체로 교직에 대한 전문성주의 시각을 반영하는 것이다. 이러한 발견에 기초하여 한국 교사교육의 개선 방향을 위한 몇 가지 제언을 제시하였다. This paper identifies the key features of teacher education reform in Australia, Canada, Finland, and Singapore, where internationally-emulated models of teacher education have been established. We have obtained up-to-date information through reviews of research, analyses of policy documents, and interviews of stakeholders. The findings indicate that these four countries have commonly developed a holistic system of teacher education in which teacher development is supported seamlessly in the full spectrum of teacher education from pre-service preparation to in-service professional growth. This system is undergirded by comprehensive and clearly-articulated professional standards that serve as normative expectations and practical guidelines for teachers. This paper concludes with some useful implications for constructively transforming teacher education in South Korea.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국교원교육학회en_US
dc.subject교사양성en_US
dc.subject교사의 전문성 개발en_US
dc.subject전문성 기준en_US
dc.subject교사교육 시스템en_US
dc.subjectteacher preparationen_US
dc.subjectprofessional developmenten_US
dc.subjectprofessional standardsen_US
dc.subjectteacher education systemen_US
dc.title우수교사 확보를 위한 교사교육 개선 방향: 호주, 캐나다, 핀란드, 싱가포르 사례를 중심으로en_US
dc.title.alternativeTeacher Education Reform in Australia, Canada, Finland, and Singapore: Key Features and Implicationsen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no3-
dc.relation.volume36-
dc.identifier.doi10.24211/tjkte.2019.36.3.183-
dc.relation.page183-205-
dc.relation.journal한국교원교육연구-
dc.contributor.googleauthor박선형-
dc.contributor.googleauthor김혜숙-
dc.contributor.googleauthor권도희-
dc.contributor.googleauthor함승환-
dc.contributor.googleauthorPark, Sun Hyung-
dc.contributor.googleauthorKim, Hye Sook-
dc.contributor.googleauthorKwon, Dohee-
dc.contributor.googleauthorHam, Seung-Hwan-
dc.relation.code2019034297-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF EDUCATION-
dc.identifier.pidholish-
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE