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철도유관기관의 통합 후 고객 서비스에 관한 관리체계분석 및 서비스 개선방안 연구

Title
철도유관기관의 통합 후 고객 서비스에 관한 관리체계분석 및 서비스 개선방안 연구
Other Titles
Analysis of customer service management system and service improvement plan after integration of railroad related organizations
Author
손주영
Alternative Author(s)
Son, Ju Young
Advisor(s)
이주
Issue Date
2020-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
서울교통공사는 대한민국의 수도인 서울을 중심으로 여러 도시들을 지하철로 연결해주는 수도권 최대의 지하철공사이다. 2017년 도시와 수도권의 성장하는 규모에 따라 승객들에게 안전한 서비스를 제공하기 위해서 서울특별시의 정책으로 서울 메트로와 서울도시철도공사가 통합하였다. 철도는 철도 안전법 제1조에 의해 공공복리의 증진에 이바지 하여야 하며 도시철도는 도시철도법 제1조에 의해 도시교통의 발전과 도시교통 이용자의 안전 및 편의증진에 이바지함을 목표로 하고 있다. 그러나 통합이 되었지만 내부적으로는 아직도 통합 전과 같이 따로 운영되는 모습을 보여주기 있기 때문에 내부까지 하나가 된 진정한 통합을 하루 빨리 이루어야 한다. 물론 2개의 큰 지하철 회사가 제대로 된 통합 준비 없이 성급하게 통합을 하여 내, 외부 완전한 통합을 빠르게 이루는 건 결코 쉽지 않은 일이다. 본 논문에서는 통합은 하였지만 아직도 따로 운영되고 있는 모습을 보여주는 서울교통공사의 시스템 개선 방안을 연구하였다. 본사의 효율적인 인적 자원 관리방법과 현장 사업소의 효율적인 근무 형태를 연구하였다. 이제 통합한지 3년이 되었지만 앞으로의 서울교통공사는 좀 더 하나 되어 수도권 최고의 지하철공사를 넘어 대한민국 최대의 지하철 공사로 운영되기를 바란다.; Seoul Metro is the largest metropolitan construction in the metropolitan area that connects several cities by metro, mainly in Seoul, the capital of Korea. Seoul Metro and Seoul Metropolitan Rapid Transit Corporation were integrated into Seoul's policy to provide safe services to passengers in accordance with the growing size of cities and metropolitan areas in 2017. Railways should contribute to the promotion of public welfare under Article 1 of the Railroad Safety Act, and the city railroad aims to contribute to the development of urban traffic and the promotion of safety and convenience for urban traffic users under Article 1 of the Urban Railway Act. However, since it is integrated, it still shows a separate operation as before, so it is necessary to achieve true integration as soon as one day. Of course, it is never easy for two large subway companies to make a quick and complete integration between the inside and outside by rushing to integrate without proper preparation. In this paper, we studied the ways to improve the system of Seoul Transportation Corporation, which shows that it is integrated but still operates. We studied the efficient human resource management method of the head office and the efficient working form of the on-site office. It is now three years after integration, but I hope that the Seoul Metropolitan Transportation Corporation will become one more and operate beyond the best metropolitan area metropolitan area and become the largest subway construction in Korea.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/153321http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000438770
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > RAILROAD SYSTEM ENGINEERING(철도시스템공학과) > Theses (Master)
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