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항공기 노후배선 결함 점검 기술 및 배선 손상 사례 분석 연구

Title
항공기 노후배선 결함 점검 기술 및 배선 손상 사례 분석 연구
Other Titles
A study on aged wire inspection methods and damaged wire case analyses for aircraft applications
Author
배광연
Advisor(s)
김 래 영
Issue Date
2020-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현대의 최신 항공기에는 100km 이상 되는 배선(wiring)이 장착되어있고, 배선의 많은 부분은 사람이 직접 육안으로 확인하기 어려운 곳에 장착 되어있어, 대부분이 점검 및 보수가 어려운 접근 불가 영역에 장착되어 있다. 노후 항공기 특히 20년 이상 운용하고 있는 항공기들은 배선의 노후화에 따른 결함 발생 위험성이 점점 늘어나고 있는 추세이다. 항공기 작업 발생 현황을 살펴보면 매월 1.6 건의 전기적 발화에 의한 항공기 결함이 발생하게 되는데, 이 중 많은 부분이 항공기 배선의 아킹 (arcing) 및 차핑(chafe) 현상에 의한 것으로 조사가 되고 있다. 특히 항공기는 30000개 이상의 부품으로 협소한 장착 구역에 항공기 설계 및 부품 장착을 하게 되는데, 이런 아킹(arcing) 및 차핑(chafe)에 의한 발화가 발생하게 되면 항공기 화재의 위험성이 나타가기 때문에 항공기 결함 발생 요소 중 위험한 결함 원인 이라고 정의 할 수 있다. 이에, 본 논문에서는 항공기 배선(전원계통)을 항공기에 장착하는 기준과 장착 절차에 대해서 분석하고 특히 항공기 배선(전원계통)의 아킹(ARCING)과 차핑(CHAFE)을 점검 할수 있는 장비의 종류와 점검방법을 논할 것이며 아크(ARCING)과 차핑(CHAFE)이 발생할 수 있는 조건을 실험으로 분석을 하여 항공기 전원계통 노후 배선 점검 방법의 방향 및 예방점검 시기를 설정하는데 도움을 제공하는 도움서가 되기를 바란다.; Modern aircraft include wring longer than 100km, and most of the wiring is installed in some places where people cannot check with their naked eyes, so that most of them are installed into inaccessible areas in which it is difficult to be inspected or repaired. Old aircraft, which are especially over 20 years old, would have much more risk to make defects because of old wiring. As researching the status of maintenance works for aircraft, 1.6 defects take place every month because of electrical ignition. It has been inspected that most of them happened due to the arcing of wiring. Particularly, aircraft are designed and made with more than 30,000 parts that have to fit into narrow installation areas, and if those arcing cause ignition there would be perilous fire in the aircraft, so that it is considered a very dangerous defect factor among aircraft defects. Therefore, this study analyzes a correct install method and installation procedure of aircraft wiring, and it discusses types and methods of wiring check for existing aircraft. This study expects that this research would be helpful to set the direction for effective and accurate check with old wiring of aircraft through analysis on various factors to produce wiring defects of aircraft.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/153311http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000438854
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > ELECTRICAL ENGINEERING AND COMPUTER SCIENCE(전기ㆍ전자ㆍ컴퓨터공학과) > Theses (Master)
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