329 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor옥금자-
dc.contributor.author권채현-
dc.date.accessioned2020-04-13T18:04:47Z-
dc.date.available2020-04-13T18:04:47Z-
dc.date.issued2007-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150876-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405267en_US
dc.description.abstract본 논문은 다섯 가지 기본도형에 나타난 아동의 도형 상징체계를 연구하여 아동이 지각하는 도형의 상징적 의미와 일반적 개념으로써 도형의 상징성과의 상관관계를 찾고 도형을 아동의 투사그림검사 도구로써의 활용방안과 아동 미술치료교육 현장에서의 활용 가능성을 연구하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 1. 아동이 지각하는 다섯 가지 기본도형의 상징체계와 아동이 느끼는 각 도형에 대한 심리적, 정서적인 반응은 어떠한가? 2. 다섯 가지 기본도형 중 아동이 선호하는 도형과 선호하지 않는 도형은 무엇이며 그 느낌체계와 내용은 어떠한가? 3. 도형이론에서 다섯 가지 기본도형이 상징하는 의미와 위에서 조사된 아동의 상징체계와의 상관관계는 어떠한가? 본 연구는 부천 소재 초등학교 1, 2학년 학생 8학급, 총 320명을 대상으로 연구되었다. 연구방법은 아동 각자가 지각하는 도형의 상징성을 파악하기 위해 다섯 가지 도형에 대한 아동 개인의 상징성을 묻는 질문지를 제시하여 상징체계와 느낌체계를 조사하였고 이 결과를 토대로 도형이론에서 사용되는 상징의 의미와 아동들의 상징체계를 비교 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 아동이 지각하는 다섯 가지 기본도형의 상징체계는 다음과 같다. ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) 둘째, 도형에 대한 아동의 정서와 느낌체계를 살펴본 결과, 아동들에게 나타난 긍정적인 정서를 유발하는 도형은 원과 사각형이었고 반면 삼각형과 나선형은 부정적인 느낌의 도형으로 나타났다. 중립적 도형으로는 십자형이 긍정적 느낌과 부정적 느낌이 같은 비율로 나타났다. 셋째, 도형이론에서 제시한 도형의 상징성과 아동이 지각하는 도형의 상징은 그 일치점이 확연히 들어나지 않았다. 본 연구는 초등학교 저학년 아동들이 기본도형에 대해 가지는 상징체계와 정서체계의 내용을 확인하여 이를 통해 도형 상징을 이용한 아동 미술치료교육에로 접목시켜 볼 수 있는 가능성을 제안하는데 그 의의가 있다고 본다. 특히 성인의 도형에 대한 인식과는 다른 아동들의 도형에 대한 인식과 정서는 아동들이 가장 수월하게 그릴 수 있는 기본도형을 활용한 아동 미술치료교육 프로그램의 개발에 구체적인 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다.; This study aims at finding out the correlations between symbolic meaning perceived from children and those from general concept by inspecting symbolic system of 5 different basic shapes. I seek a method to use the system of shapes as a tool for children of projective drawing test and research the possibilities of application shapes of art therapy education for children. To do this, following research topics were selected: 1. What is the 5 most children choose basic shapes and what is psychological and emotional responses from children? 2. Which shapes are preferred or not preferred by children among 5 basic shapes, and what is the perception system and the contents? 3. What is the correlation between the symbolic meaning of 5 basic shapes in shape theory and the symbolic system of children surveyed as above? The subject of this survey was composed of 320 elementary school children who were in the 1st and the 2nd grade and selected from eight classes; 4 classes for each school year, of the elementary school located in Bucheon, KyounkiDo. As to research method, children were asked to complete a survey that includes open-ended questions inquiring about children’s individual symbolism in connection with the program “Seeking Symbolism of Children using 5 Shapes” in order to identify their symbolic and perception system. To analyze the data and the information collected, the ratio of total respondents was calculated through questionnaire that requires subjective answers of children who perceive shapes, including the response ratio for each shape and the ratio of top 5 answers for each shape. Perception system indicates emotional frequency of children, and it was divided into three feelings; positive, negative and neutral, and two assessors evaluated it at the level of .76 and the results therefore were analyzed using the degree of agreement. First, followings are the results from investigation of symbolic system of each shape. Those are the 5 most responses symbolism of children. ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) Second, results from survey revealed that circle and square shape were perceived as shapes delivering positive feelings to children while triangle and spiral shape were perceived as shapes that suggest a negative feeling. The cross shape was perceived as neutral shape, with the ratio between positive and negative response being the same. Third, although there is a conspicuous difference between the universal symbolism of shape and the symbolism of shape perceived by children, this cannot be generalized nor be established as a theory. It is thought that this should be dealt with individually as a symbolic system of shape perceived by children that exhibits the characteristic of each individual. In addition, if an art therapy program can be developed with understanding of such symbol of shape as perceived by children, it will be possible to use it as a therapeutic tool that will exhibit great effect in improving children’s adoptability and social skills, self-expression techniques as well as peer-to-peer relationship by active application of symbolism related to varied shapes to the field of art therapy education.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title5가지 기본도형에 나타난 아동의 상징체계 연구-
dc.title.alternativeA Study on the Children’s Behavior according to the 5 Basic Geometric Shapes in the Art Therapy-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor권채현-
dc.contributor.alternativeauthorKwon, Chae-Hyun-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak교육대학원-
dc.sector.department예체능학계열-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation예술치료교육-
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE