702 0

기업이미지 관리방안에 관한 연구

Title
기업이미지 관리방안에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Management of Corporate Image
Author
정지은
Alternative Author(s)
Chung, Jee-Eun
Advisor(s)
이정연
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
미국 기업들의 과거 평균수명은 30년이었다고 한다. 그런데 1990년대에는 6년 정도로 단축 되었다가 2천년에 들어 와서는 평균수명이란 개념이 아무런 뜻도 없게 되었다. 신기술이 쏟아지고 고객니즈(needs)는 3개월을 넘지 못한 채 바뀌고 있어 미래의 경영환경은 예측할 수 없기 때문이다. 이제까지 경영학에서 중요시하던 경영의 4대 요소인 자본, 노동, 토지, 기술만으로는 21세기의 예측 불가능한 경영환경을 헤쳐 나가는 데는 부족하게 되었다. 이 때문에 4가지 요소 이외에 제5의 요소로 기업이미지가 중요하게 되었다. 제품가치향상을 위해서는 기업이미지를 어떻게 관리해야하는가가 중요한 연구과제가 되었다. 기업이미지가 소비자의 구매행동에 커다란 영향변수가 될 수 있음이 최근 연구들을 통해 밝혀짐에 따라 기업이미지 향상을 위한 관리방안으로 몇 가지 요점을 제시하였다. 소비자의 상품구매시의 영향, 진부화된 상품의 상표 통합화, 제품차별화의 수단, 자금 및 인재확보의 용이화, 종업원 및 거래 점의 사기향상, 사회적 지지를 얻는 수단 등에 끊임없는 개혁이 필요하다. 이를 위한 구체적 방법으로 제품의 브랜드관리, 제품브랜드 가치의 마케팅관리, 기업이미지 훼손사례를 연구하여 고객 불만족의 사전 예방하고 투명경영과 윤리경영, 환경경영을 통한 기업이미지 향상으로 사회적 책임과 신뢰를 구축하는 방안을 제시하였다. 이러한 정책을 실시하는 선진지국의 사례로 네덜란드, 영국, 미국의 현재 법제와 실시상황을 연구하여 한국의 상황과 비교하여 문제점을제시하고 개선방안을 제시하였다.; The average life of the American companies were about 30 years in the past but it had shortened to 6 years in 1990s and it lost the meaning altogether in 2000s. Because of new technologies are coming out all the time, and the needs of the consumers are changing constantly in every three months, it is not possible to predict the management environment for the future. It became almost impossible to predict the 21st century management environment with the traditional four major factors of management that is capital, labor, land and technology. The image of the company became an important 5th factor. In order to increase the value of her products, it became necessary to manage the image of the company. Through the recent investigations, it became clear that the image of the company influences buying trends of the customers greatly. And to manage the company image, several aspects (points) such as the effect of the customers buying trend, the unification of trade marks of old products, the differentiation of the products, facilities for securing capital and manpower, encouragement of employee and the distributors, and gaining the social support became important. To achieve the above, the managing of product brands and that of the value of the brand are important and it became necessary to prevent the customers complaints before hand and manage the company morally and transparently as a socially responsible member. In this thesis, I tried to compare examples of the advanced countries with our cases (Korean cases) and pointed out the problems. I also presented some points to improve them.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149681http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405787
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRY & BUSINESS ADMINISTRATION[E](산업경영대학원) > DEPARTMENT OF BUSINESS ADMINISTRATION(경영학) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE