181 0

수학사를 이용한 기하수업 학습자료 개발에 관한연구

Title
수학사를 이용한 기하수업 학습자료 개발에 관한연구
Other Titles
On the Development of Learning contents for Geometry Classes Using history of Mathematics : Focused on the Middle school curriculum
Author
최충렬
Alternative Author(s)
Choi, Choung-Lyul
Advisor(s)
장호종
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 중학교 수학교과 수업에서 학생들의 흥미 유발을 위한 수학사를 이용한 학습 자료에 관한 연구이다. 수학사를 활용한 학습을 통하여 학생들로 하여금 수학에 대한 흥미를 유발하고 수학에 대한 자신감과 사고의 유연성을 길러서 수학을 스스로 공부 할 수 있는 동기를 부여하기 위하여 다음과 같은 연구를 하였다. 현재 중등과정의 교과서 기하영역에 수학사가 얼마나 활용하고 있는지 분석하여 교과서에 수록되어있는 수학사에 대해 살펴보았으며 또한, 기하 영역에 수학사를 활용한 자료를 개발하였다. 그것을 토대로 학생들에게 친숙하게 다가 갈수 있게 수학사를 활용한 지도안을 제시하였다.; The purpose of this research is to provide a device by which to solve the prevailing problems the current mathematics education holds. Its purpose is to use the mathematics history and develop the learning materials that is related with school mathematics. It can be helpful for using the actual mathematics lesson. Besides the research should be related to concept of school mathematics and it develop the materials for understanding of learning contents. It is reflect on the introduction of Mathematics history - mathematics history is not only cause the students' interests and it is not regulate of secondary material or summarized material.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149339http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407343
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE