165 0

발문을 통한 수학적 문제해결력 지도방안에 관한 연구

Title
발문을 통한 수학적 문제해결력 지도방안에 관한 연구
Other Titles
Study on teaching method of Mathematical problem solving ability by question : Focused on functions of the secondary mathematics
Author
박연미
Alternative Author(s)
Park, Yeon-Mi
Advisor(s)
장주섭
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문에서는 문제해결력의 신장을 위한 문제 해결과정과 전략이라는 방법적인 면을 살펴보았고, 또한 문제해결 과정에서 교사가 학생들의 사고를 자극하고 촉진시킬 수 있는 교수방법의 일종인 발문법에 대해서 연구하였다. 그리고 이러한 연구를 바탕으로 하여, 제 7차 수학과 교육과정 7단계, 8단계, 9단계, 10단계의 각 단계마다 지도할 수 있는 함수영역의 문제를 선정하여 Polya의 문제 해결과정에 따라 수학적 사고력이 신장되고, 문제해결력이 향상되기 위한 목적을 위해 발문을 통한 교수-학습 지도안을 작성하였다.; The purpose of this study is to increase the ability in solving mathematical problem by question. For this purpose, we treated a problem solving process and strategy for improving the problem solving. Also, we studied the question and then obtained out that it is a kind of teaching method which can promote mathematical thinking on students. On the basis of this study, we selected some problems on function of each step from the Level 7 up to the Level 10 of the 7th Mathematics Curriculum. Moreover, we made a teaching-learning guidance based on the Polya's problem solving process by question. This teaching will improve the student's mathematical thinking ability.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149331http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407246
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE