257 0

마인드 맵을 이용한 수학 수업 활용에 관한 연구

Title
마인드 맵을 이용한 수학 수업 활용에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Application of Mathematical class by Using the Mind Map
Author
김나영
Alternative Author(s)
Kim, Na-Young
Advisor(s)
한정순
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 수학적 개념 사이의 연결성을 강화시키기 위하여 새로 운 개념을 기존의 수학적 지식으로부터 확장하는 방법으로 마인드 맵을 활용한 교수-학습 자료를 개발하는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 구체적인 연구문제를 설정하였다. 1. 마인드 맵의 교육적 효과는 어떤 것인가. 2. 이것을 바탕으로 마인드 맵을 이용한 학습을 구체적으로 어떻게 수업에 적용시킬 것인가. 연구의 목적을 달성하기 위하여 본 연구자는 마인드 맵의 적용을 도입단계와 정리단계로 나누어 교수-학습 방법을 제시하였다. 도입단계에서는 전 단원의 개념과의 연결성을 파악하는데 활용할 수 있는 문제 만들기와 정리단계에서는 그 단원의 개념을 이해하고 연결할 수 있는 개별 활동으로 마인드 맵을 작성해보는 교수-학습 지도안을 제시하였다.; The purpose of this study was to reinforce connections between mathematical concepts, to expand new concepts from existing mathematical knowledge, and suggest teaching-learning material using the Mind map. The research questions of this study are as follows: 1. The educational effect of Mind map examines it probably is how. 2. Suggest teaching-learning models and material to apply the Mind map to school mathematics. The researcher classified the applications of the Mind map into two stages, in other words, an introducing stage and a summarizing stage. The summarizing stage investigated relations with all of the stage of the mathematics in addition to confirmation of prerequisite learning to examine conceptions, mathematical concepts of the units that students learnt, and connections with mathematical concept at next stage, so that it suggested the Mind map together with teaching-learning process to reinforce mathematical connections. On the other hand, the summarizing stage suggested one sheet of the Mind map of one unit to evidence connections between mathematical concepts at a glance.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149329http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407207
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE