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교통사고에서 운전자요인과 그의 영향요소에 관한 연구

Title
교통사고에서 운전자요인과 그의 영향요소에 관한 연구
Other Titles
A Study on Driver Behavior and it's Influencing Factors in Traffic Accident : based on Gangbyeon Expressway
Author
황보재조
Alternative Author(s)
Hwang Bo, Jae-Jo
Advisor(s)
도철웅
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
교통사고는 인간, 차량, 도로환경의 균형이 무너지면 발생한다. 사고를 감소시키기 위해서는 교통사고원인과 그 영향요인들과의 관계를 알아보는 것이 중요하다. 기존의 연구들은 대부분 교통사고 예측모형을 구축하는 수준의 연구가 진행되어 왔을 뿐, 교통사고 발생원인과 그 영향요인들과의 관련성에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 따라서, 본 연구는 위험구간 선정방법인 사고율 분석을 통하여 전구간과 위험구간으로 분류하였으며 수량화Ⅱ류(Quantification Ⅱ Theory) 이론을 적용하여 운전자 원인에 미치는 영향요인의 영향정도를 고찰한 후 사고감소방안을 제시하였다. 전구간에서 분석된 결과를 보면 발생시간, 연령, 성별, 계절, 차로, 요일 순으로 운전자원인에 미치는 영향정도가 높은 것으로 나타났다. 이 중에서 영향정도가 높은 발생시간, 연령, 성별에 대해서 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 00~08시, 40세 이하, 남자의 경우는 안전운전의무위반에 영향을 미치고 08~24시, 41세 이상, 여자의 경우는 안전거리확보불이행/진로변경위반에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 위험구간에서 분석된 결과를 보면 연령, 발생시간, 계절, 차로, 성별, 요일 순으로 운전자 원인에 미치는 영향정도가 높은 것으로 나타났다. 이 중에서 영향정도가 높은 연령, 발생시간, 계절에 대해서 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 20세 이하41세 이상, 00~12시·16~20시, 봄·여름·겨울의 경우는 안전운전의무위반에 영향을 미치고, 21~40세 이하, 12~16시·20~24시, 가을의 경우는 안전거리확보불이행/진로변경위반에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 분석결과로부터 사고다발시간대 집중단속, 야간시간대 도로조명시설 설치 및 시선유도기능 개선, 운전자 안전운전교육, 차로제어시스템(LCS; Lane Control System)설치, 유출입부와 엇갈림구간에 대한 도로 기하구조 개선 및 안전시설설치를 사고감소방안으로 제시하였다. 본 연구에서는 운전자원인에 미치는 영향요인의 영향정도를 규명해 볼 수 있었다.; Traffic accident occurs when balance of driver, vehicle, and road environment collapse. In order to decrease a traffic accident, it is important that find out relationship between traffic accident cause and it's influencing factors. Over the past few years, several studies have been made research on developing traffic accident forecast model. However research on relationship between traffic accident cause and it's influencing factors has not been deeply studied. Accordingly, this research classified the whole section and the danger section by accident rate analysis method, and suggested accident decrease measure after consider on how much influencing factors have an effect on driver cause by analysis with application of Quantification Ⅱ theory. In analysis result of the whole section, driver cause showed high the relationship in order of time, age, sex, season, lane, and day. Time, age, and sex out of influencing factors have high relation to driver cause. Content of detail on time, age, and sex is follows. 00~08 hour, below 40 age, and men driver have relation to disregard safety driving. 08~24 hour, above 41 age, and women driver have relation to disregard safety distance/disregard lane change. In analysis result of the danger section, driver cause showed high the relationship in order of age, time, season, lane, sex, and day. Age, time, and season out of influencing factors have high relation to driver cause. Content of detail on age, time, and season is follows. Below 20 age·above 41 age, 00~12 hour·16~20 hour, and spring·summer·winter have relation to disregard safety driving. Below 21~40 age, 12~16 hour·20~24 hour, and autumn have relation to disregard safety distance/disregard lane change. This research suggested accident decrease measure from analysis result. Accident decrease measure is the intensive control at the time that accident occurs frequently, set up of road lighting facility and improvement of sight lead function at the night time, safety driving education for drivers, set up of Lane Control System, improvement of road geometry and set up of safety facility for exit·entrance section and weaving section. This research has gotten to the bottom of relationship between driver cause and it's influencing factors.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148819http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407068
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > TRANSPORTATION ENGINEERING(교통공학과) > Theses(Master)
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