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인터넷 쇼핑몰에서의 TAM(기술수용모델)에 관한 한ㆍ중 소비자 비교 연구

Title
인터넷 쇼핑몰에서의 TAM(기술수용모델)에 관한 한ㆍ중 소비자 비교 연구
Other Titles
The Comparative Study on Customers Between Korean and Chinese Concerning TAM on the Internet Shopping Malls
Author
이미란
Alternative Author(s)
Meilan Li
Advisor(s)
한상린
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 세 가지 하위연구로 구성되어 진행되었다. 첫 번째는 외부변수가 TAM의 변수인 지각된 이용 용이성, 지각된 유용성, 실제사용에 어떻게 영향을 미치는지를 알아보는 것이었고, 두 번째는 이러한 관계가 한국과 중국에서 어떠한 차이가 있는지를 비교하는 연구였다. 그리고 마지막으로 외부변수 및 TAM의 각 변수들을 양국의 비교를 T-검정을 통하여 분석하는 연구였다. 본 연구의 결과는 첫째, TAM의 외부변수로 알맞을 것으로 생각되는 변수들을 적용해 봄으로써 인터넷 쇼핑몰을 실무적으로 하는데 있어서 유용한 시사점을 제공한다고 보여진다. 둘째, TAM의 지각된 이용 용이성, 지각된 유용성, 실제사용 등 변수의 관계는 기존 연구와 같이 한국과 중국에서 서로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 보여졌다. 외부변수로 지정한 쇼핑몰 특성, 개인 특성, 사회적 특성은 양국의 다소 차이를 보여 앞으로 한국 기업이 중국 인터넷 쇼핑몰 사업으로 진출하거나 한국 제품을 중국 인터넷 쇼핑몰을 통하여 판매를 하는데 있어서 중요한 이론적 근거를 제시하였다. 셋째, T-검정 결과에서 양국이 다소 차이를 보였는데 이 또한 본 연구 모형의 각 변수들의 평균 차이를 양국의 비교를 통하여 봄으로써 상대적인 양국 소비자 인식 차이를 알 수 있었다.; Many companies have introduced information technology and information system into their companies to obtain and maintain advantages in competitive business world. Using the information technology, some companies could achieve positive outcomes in their useless activities, but many other companies could achieve positive outcomes in their business activities, but many other companies could not get much evidence of efficiency and effectiveness of it. Especially, it is true that a lot of companies, expecting a strategic advantage through electric Commerce, are struggling to get a profit out of it without success. It is telling us significant pints to consider that companies need to understand and analyze the electric commerce users in order to succeed in their electric commerce between companies and users, the influential factors will be explained to show the behavior and/or the process of the internet shopping mall users in this study. The business environment of companies is changing rapidly to the speedy development of information technology. And such development of IT provides some new opportunities for companies to expand their business to worldwide market, market globalization, and popularization of information technology. The internet, a new business, the internet shopping mall is emerging, and developing rapidly. This study compared Korean and Chinese concerning Internet Shopping malls. Systematic literature review is used to develop a research proposal. Using Davis' Technology Acceptance Model as a key theory with playfulness construct added, the consumption behaviors of the internet shopping mall users are investigated. To provide the strategic standard on the internet shopping mall's contents designs, a model with the antecedent factors are proposed and those antecedents are regarded as the success factors of internet shopping malls. Twelve hypotheses are set up to test the model. The results of this study, nine hypotheses are accept in both countries, but the accepted hypotheses are different. Though the results of this comparative study, Korean company which want to enter Chinese internet shopping market or something like that should combine their own successful management experience on internet shopping.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148785http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407492
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