534 0

國民年金 受給者를 위한 실버타운 모델開發에 관한 硏究

Title
國民年金 受給者를 위한 실버타운 모델開發에 관한 硏究
Other Titles
A Study on the Development Model of the Silver Town for the National Pensioners of Korea
Author
유대섭
Alternative Author(s)
Yoo, Dea-Sub
Advisor(s)
남윤봉
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
1960년대 이후 우리사회의 급속한 경제발전과 산업화 과정은 도시화 및 핵가족화를 촉진시켰을 뿐만 아니라, 전통사회의 붕괴는 물론 가치관까지도 변화시키고 있다. 지난 2000년에 65세 이상 인구비중이 7.2%를 넘어 고령화사회(aging society)에 진입한 우리나라는 2018년에는 14%가 넘는 고령사회(aged society)로 들어설 것으로 전망되고 있다. 고령화 사회에 대한 관심이 증대되면서 노년층을 타깃으로한 의료, 금융, 주거, 여가생활 등 각계 분야의 산업이 새롭게 생겨났다. 특히 경제력이 있는 노인층은 국가의 사회복지정책이나 자식에게 의존하기보다는 자신의 노후를 스스로 책임지면서 여유로운 삶을 영위하고자 하는 욕구가 강하게 나타나 실버타운에 큰 관심을 가지게 되었다. 2006년말 현재 국민연금에서 노령연금을 지급받고 있는 수급자는 149만명에 이르고 있다. 노령연금 수급자는 지속적으로 증가하여 2010년에는 210만명, 2020년에 369만명, 2030년에는 637만명이 넘을 전망이다. 본 연구의 목적은 고령화가 급속히 진행되는 상황에서 국민연금기금을 투자하여 가입자와 수급자를 위한 실버타운 모델개발 및 활성화 방안을 모색하는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 실버타운의 개념 및 필요성에 대한 문헌연구와 운영사례 조사, 그리고 실버타운의 예비수요자인 가입자와 수급자를 대상으로 설문조사를 통한 실증적인 연구분석을 실시하였다. 연구조사 결과를 종합적으로 정리하면 다음과 같다. 첫째, 인구ㆍ사회통계를 분석한 결과 우리나라 실버산업은 태동기를 거쳐 도입기에 진입하고 있으며, 특히 실버타운에 대한 수요는 앞으로 크게 증가할 것이다. 둘째, 우리나라 실버타운 시장의 활성화 시점은 국민소득이 2만불 이상이 되고, 노인들의 연금소득시대가 도래하는 2008년∼2010년경이 될 것으로 예측된다. 실버타운사업 참여 시기는 이 시기가 최적기라고 보여 진다. 셋째, 국내의 대표적인 실버타운 운영사례를 종합적으로 분석한 결과 입지선정에 있어서 가장 중요한 요소는 ①입주대상 노인의 배후인구, ②도로 및 교통환경 접근성, ③대형병원 등 의료시설 접근성으로 분석되었다. 넷째, 실버타운 운영사례 조사결과 평당 입주보증금은 400만원∼1,349만원 정도이고, 월 생활비도 72만원∼170만원으로 상당히 비싼 수준이다. 주로 고소득층을 대상으로 ‘고급형’으로 운영되고 있는 실정이다. 국민연금에서는 중산층들이 저렴한 비용으로 입주할 수 있는 실버타운을 개발하여야 한다. 다섯째, 예비수요자의 설문조사에서 국민연금 실버타운에 대한 입주의향은 72.8%로 운영주체로서의 국민연금에 대한 신뢰성은 상당히 높은 편이다. 입주희망 시기는 70대 이후와 거동이 불편할 때가 가장 높게 나타나고 있으며, 입주희망 평형은 규모가 작은 소형 평형대를 선호하고 있는 것으로 나타났다. 따라서 국민연금 실버타운은 수요계층이 가장 두터운 중산층을 대상으로 하는 실버타운을 개발하여야 한다. 또한 의료·건강서비스와 병약자를 위한 요양시설을 필수적으로 운영하여야 한다. 입주비용에 있어서도 최대한 낮은 수준으로 공급할 수 있는 사업구조를 만들어야 할 것이다. 실버타운 산업이 정착되고 활성화되기 위해서는 일부 선진국의 개발 형태를 무조건적으로 수용하는 것이 아니라 우리나라 고유의 정서와 실정에 맞는 실버타운을 개발하는 것이 무엇보다 중요하다. 이러한 측면에서 공공단체이면서 재무적 투자자인 국민연금이 실버타운 시장에 참여하는 것은 국민의 복지증진과 실버타운시장 활성화에도 크게 기여할 것이다. 국민연금에서 중산층을 위한 실버타운 개발모델을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 국민연금 실버타운은 입지는 도심형과 도시근교형으로 건립하여야 한다. 기존 시설의 한계점을 벗어나 고령자와 젊은 세대, 그리고 인근주민과 함께 어울릴 수 있는 실버타운을 건립하여야 한다. 둘째, 서비스 수준은 높이되 입주자의 부담은 완화할 수 있도록 복지시설과 수익시설을 조화롭게 구성하여야 한다. 고소득층 보다는 중산층 노인세대를 대상으로 하는 개발모델을 설정하여야 한다. 셋째, 국민연금 실버타운은 주거시설과 복지시설을 함께 갖추고 인근에 골프장, 레저시설 등 수익시설을 유치하여 지속가능한 시설운영과 적정 수익율이 유지되도록 하여야 한다. 넷째, 국민연금 실버타운사업은 독자적 단위시설보다는 복합적ㆍ다기능 시설형태로 구성하여야 한다. 최근 정부에서 추진하고 있는 자립형 고령친화모델지역과 연계ㆍ개발하는 방안도 우선적으로 검토하여야 한다. 본 연구는 지금까지의 실버타운에 관한 기존 연구의 한계점을 참조하고 현재 운영중인 실버타운의 사례조사와 설문조사를 통하여 예비소비자의 인식수준 및 선호성향 등을 실증적으로 분석하였다. 본 연구를 통하여 우리나라에 적합한 실버타운 개발모델 및 기초자료를 제공하고, 실버타운 개발 및 활성화에 일조하는 연구토대를 구축하였다는 점에서 본 연구의 의의를 찾고자 한다. 아울러 심층적이고 종합적인 분석의 한계가 아쉬움으로 남지만, 이 연구를 기초로 급속한 고령사회 진전에 대비하여 우리나라 실정에 적합한 실버타운 개발방향 및 활성화 방안에 대한 보다 심층적인 연구가 많이 이루어지기를 기대한다.; Since the 1960's, rapid economic development and industrialization in Korea, has been accelerating its urbanization and nuclearization of the family, which caused both the collapse of its traditional society and the changes of Korean values. Korea had 7.2% of its population aged 65 or older in 2000, meaning it has already entered into the Aging Society. In 2018, Korea is projected to enter into the Aged Society, in which over 14 percent of the total population is 65 years old or more. From the increasing interest in the Aging Society, new industries targeting the elderly in various fields such as medical, financial, residential and recreational services, have appeared in the society. The elderly with economic power tend to make livings for themselves, not relying upon national social welfare or their offsprings' support, which draws their interest in more comfortable lives as ones in the Silver Town. As of the end of 2006, pensioners of old-age pension from the National Pension Service(hereinafter NPS) reached 1.49 million. They are projected to continually increase, reaching 2.1 million in 2010, 3.69 million in 2020 and more than 6.37 million in 2030 each. The purpose of this research is, under rapid aging of Korean society, to present the appropriate plan of developing and activating the Silver Town for the pension insurants and pensioners with the National Pension Fund. To attain the purpose mentioned above, the bibliographical research, the case study on the concept and the necessity of the Silver Town and the empirical analysis through surveying the insurants and pensioners, who would be the prospective consumers of the Silver Town, are conducted for this study. The whole summary of the results is as follows. First, according to the analysis of population and social statistics, the Silver industry in Korea now is being on the entrance stage, and especially, the demand for the Silver Town will significantly increase. Second, the activation stage of the Silver industry market in Korea, is expected to commence between 2008 and 2010 when a per capita GNP exceeds 20,000 dollars and a significant number of the old-aged Koreans begin being covered by pension benefits. This is going to be an optimal time to start the Silver Town business. Third, according to the result of comprehensive analysis of the domestic Silver Town in operation, the most important factors with regards to locating the Silver Town, are as follows; ① Target population size around it, ② Accessibility(road and transportation), ③ Easy availability of medical facilities such as large-sized hospitals. Fourth, according to the study result on the Silver Town in operation, security money per pyeong for living in the facility would be between about 4 million won and 13.49 million won, and the cost of living per month is estimated between 0.72 million won and 1.7 million won, which is quite expensive. That's why most Silver Towns are targeting the high-income brackets with high-class facility at present. The NPS should develop the Silver Town for the middle class to live in it at inexpensive cost. Fifth, 72.8% of prospective consumers surveyed, showed high trust in the NPS Silver Town. The most of surveyed people want to live in the facility when they are over the age of 70 and cannot move freely, and prefer small-sized facilities. The NPS Silver Town, therefore, should be aimed at the middle class, which has the biggest demand for it. The facilities for medical treatment and health service should be also included in the Silver Town for the sick and weak. And the business structure, with which the Silver Town can be provided as inexpensively as possible, is required. In order for the Silver Town to be settled down and prosper in Korea, its own model should be developed suitably for the emotions and situations of Koreans, not just adopting the models of the developed countries unconditionally. Considering the above aspect, if the NPS, which is a public body and financial investor, participates in the Silver Town market, it can contribute greatly to the improvement of national welfare and the activation of the Silver Town market. The development model of the NPS Silver Town for the middle class is presented as follows. First, as for the location, the NPS Silver Town should be built as midtown type and suburb type, in which the elderly, the younger and the neighbours can get along together beyond the limits of the existing facilities. Second, the welfare facilities and the for-profit facilities should be harmonized so that it can improve the service level and alleviate the tenants' burden. The development model should focus on the middle class aged people other than high-income ones. Third, for-profit facilities such as golf courses and various leisure facilities should be located near residential and welfare facilities of the NPS Silver Town to make the Silver Town sustainable and profitable enough to be properly operated. Fourth, the NPS Silver Town should be built as complex and multi-functional facilities other than single facility alone. The development plan linked to the "Self-reliant Age-friendly Model Region", which is recently being proceeded by the Government, should be also considered primarily. Referring to the limits of existing research on the Silver Town, the understandings and preferences of prospective consumers have been empirically analyzed through the case studies and surveys on the facilities currently in operation. The Silver Town development model and the basic data suitable for Korea, are presented in this research, and the basis of study helping the development and activation of the Silver Town is expected to be formed through this research. In addition, beyond the limits of this research, a lot of deeper studies on the development and promotion plan of the Silver Town for Korean circumstances, are expected later on, coping with rapid aging of Korean society.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148669http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407081
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC ADMINISTRATION LOCAL AUTONOMY[S](행정·자치대학원) > DEPARTMENT OF REAL ESTATE(부동산학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE