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레미콘산업의 품질경영시스템이 품질원가와 기업성과에 미치는 영향

Title
레미콘산업의 품질경영시스템이 품질원가와 기업성과에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effect of Quality Management System of Ready-Mixed Concrete on the Cost of Quality and Business Performance
Author
김문석
Alternative Author(s)
Kim, Mon-Seok
Advisor(s)
이정연
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현재 기업의 경쟁 환경은 여러 가지 요인으로 인하여 급변하고 있다. ISO와 같은 품질보증시스템을 이용하는 것이 국가간 상호 인정을 통해 제품판매가 용이하고 시장우위을 확보해주며, 제3자에 의한 품질 보증시스템의 객관적 검증으로 회사 이미지를 제고할 수 있고, 품질시스템체계화로 경영 체질이 개선되며, 타유형 감사시에 유리한 위치 확보 및 준비기간이 단축되고, 시장 점유율 확장 및 이익 창출을 극대화할 수 있는 장점이 있다. 본 연구에서는 레미콘 기업을 대상으로 하여 품질시스템 즉 ISO관련 요인을 대상으로 하여 이들 요인들이 기업의 품질원가와 기업성과에 미치는 영향을 조사하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 품질시스템이 생산자 품질원가와 소비자 품질원가에 미치는 영향으로는 설계관리와 내부품질감사 요인들이 생산자 품질원가와 소비자 품질원가에 각각에 양의 영향을 미치는 것으로 조사되었고, 품질시스템이 사회적 품질원가에 미치는 영향으로는 내부품질감사만이 사회적 품질원가에 양의 영향을 미치는 요인으로 조사되었다. 둘째, 품질시스템이 기업성과에 미치는 영향을 조사한 결과 재무성과에 미치는 영향 요인으로는 내부품질감사가 양의 영향을 미치는 것으로 조사되었으며, 비 재무적성과에 영향을 미치는 요인으로는 경영책임 및 계약과 설계관리가 비 재무적성과에 양의 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 본 연구는 한계는 다음과 같다. 본 연구에서 사용된 설문문항은 ISO인증요건 19개가 어느 정도 준수되고 있는지를 5점척도에 따라 응답하도록 하였으나, 준수정도를 더 객관성 있게 조사할 수 있는 문항의 개발이 필요하며, 또한 종속변수로 사용된 품질 원가나 성과 역시 5점척도 보다는 실제 금액이나 비율 등 구체적인 자료가 더 객관성을 확보해 줄 것이다.; The environment in which companies compete each other, is changing drastically due to various factors. Using quality warrant system such as ISO, the marketing of good and superiority in market are secured through the mutual recognition between countries, with an promotion of the company by objective confirmation of quality warrant system by third parties. And it improves managemental constitution, maximize the outcome and increases the market share, securing advantages in audits of other type and reducing the duration of preparing period. And in this study, focusing on ready-mixed concrete companies and quality system, i.e., ISO-related factors, we examined the effect of aforementioned factors on the prime price of quality of the company and outcome of it. The result is following : First, the effect of quality system on the prime price of quality of producers and that of consumers was that, design management and internal quality audit made a positive effect on those items, while the effect of quality system itself on the social prime quality cost was that, only an internal quality audit made a positive effect on it. Second, we found that after studying the effect of the quality system on the outcome of the company, internal audit made a positive effect on fiscal outcome, while managemental responsibility, contract and design management influenced non-fiscal outcome positively. However, this study faces some limit as following. The question used in this study required the respondents to convey their opinion regarding this question, how well are the 19 ISO-certifying factors observed, using the max score of 5, but development of questions that can examine the observance rate with more objectivity. And for quality prime price and outcome used as dependent variables, rather than max-5-score criterion, more concrete materials such as actual expense or ratio would be better.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148612http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407190
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRY & BUSINESS ADMINISTRATION[E](산업경영대학원) > DEPARTMENT OF BUSINESS ADMINISTRATION(경영학) > Theses (Master)
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