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Six Sigma 기법을 이용한 원가혁신에 관한 연구

Title
Six Sigma 기법을 이용한 원가혁신에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Cost Innovation by Six Sigma Technique : Focused on Automobile Development Products of the Firm DS
Author
이면용
Alternative Author(s)
Lee, Myon-Yong
Advisor(s)
이성욱
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
근래의 한·미 자유무역협정(FTA) 타결은 국내 자동차산업에 기회와 위기를 동시에 제공하고 있으며, 국내외에서 무한경쟁시대에 접어들었음을 의미한다. 국내 업체들은 수출시장의 안정적 확보라는 이득을 얻을 수 있지만 자칫 새로운 성장 동력을 찾지 못하거나 투자확대, 가격경쟁력 강화를 게을리 할 경우 내수시장에서도 시장점유율이 낮아질 가능성이 높아졌다. 국내외 시장에서 글로벌 경쟁사들과의 정면승부는 불가피해졌다. 이와 같은 상황 속에서 가격경쟁력을 확보하기 위하여 우선적으로 품질 및 원가혁신으로 브랜드 이미지를 높여야 한다. 특히 고객의 소리에 귀를 기울여 구체적이고 체계적이며 과학적인 원가혁신만이 무한경쟁시대에서 독보적으로 선점할 수 있는 유일한 길이다. 오늘날 기업들은 경영혁신을 통하여 경쟁력 강화를 꾀하고 있으며, 경영혁신을 위해 6시그마 활동을 활발히 진행해 나가고 있다. 본 연구는 현재 자동차 부품개발 및 생산업체인 DS사가 자동차 완성업체인 H사 자동차에 적용중인 개발품을 선정하여 기존의 단순한 원가절감을 탈피하고, 체계적이며 구체적인 6시그마(Six Sigma) 기법을 이용한 원가혁신에 관한 연구를 실시하여 다음과 같은 연구 결과를 얻었다. 첫째, 프로젝트 선정배경과 목표를 정확히 하여 6시그마 프로젝트 실행계획서를 작성하고, 챔피언에게 프로젝트의 적합성 및 중복성, 당위성 등 경영측면의 여러 가지를 검토 및 승인 받은 후 공식적으로 프로젝트를 추진하였다. 둘째, 6시그마 프로세스에 따라 프로젝트 선정 및 정의(define)하고, 문제점 파악 및 측정(measure)하여 이를 토대로 분석(analyze)하고 개선(improve)하여 관리(control)함으로써 프로젝트의 목표를 달성하는데 만족할 만한 결과를 얻었다. 셋째, 6시그마 활동의 실증적 자료를 제시하여, 6시그마 시행 전 원가분석과 6시그마 시행 후 원가분석을 통해 원가차이를 얻어 이에 따른 파급효과 및 원가혁신을 이루었다. 본 연구는 실제적으로 자동차 부품업체가 경영혁신기법 중의 하나인 6시그마 기법을 이용한 원가혁신에 관한 연구로서 보다 체계적이고 구체적인 결과에 의미가 크다. 이로 인하여 부품업체의 가격경쟁력을 높이고, 우리나라 자동차 가격경쟁력을 더한층 높임에 따라 국제경쟁력을 확보할 수 있게 되었다. 또한 오늘날 자동차시장에서 더욱더 치열해진 가격경쟁력으로부터 우위를 점할 수 있는 대안으로 기대해 본다.; Recent agreement for the Korea-US Free Trade Agreement (FTA) provides the opportunity and crisis at the same time to the domestic automobile industry and it implicates that it is time now for the unlimited competition at home and abroad. Domestic companies may gain the stable securing of export market, but at the same time, they are encountered with the situation where the market share rate would be declined in the domestic market if they neglect the investment expansion and price competitiveness strengthening or unable to find the new vehicle for growth power. The head on collision with the global competitors in domestic and overseas markets has become inevitable. In order to secure the price competitiveness under such a situation, it has to heighten the brand image with the quality and cost innovation. In particular, it would listen to the voice of customers to make the only way of taking the lead in unlimited competition with concrete, systematic and scientific cost innovation. Companies of these days attempts the strengthening of competitiveness through the management innovation, and they work hard for Six Sigma activities for the management innovation, This study has selected the development parts applied on the automobile of H Motors by DS, a company for automobile parts development and manufacturing, deviating from simple cost savings concept and implements the study on cost innovation by Six Sigma technique for the following outcome of the study. First, making accurate selection background and objective of the project, the implementation plan for the Six Sigma is prepared, and undertake the official project after reviewing and obtaining the approval on several management aspects, including the adaptability, repetitiveness and justification of the project from the champion. Second, executing the project selection and definition, finding out and measure the issues, analyze, improve and control are made following the Six Sigma process, accordingly obtaining the satisfactory result in achieving the project objective. Third, presenting the actual data of the Six Sigma activities, it would achieve the dispersion effect and cost innovation with the cost difference earned through the cost analysis before and after Six Sigma activities. This study is on the cost innovation by Six Sigma technique, one of the management innovation technique by the automobile parts companies, and it has a great implication in the systematic and concrete result. Accordingly, it would heighten the price competitiveness of the part companies, and it would upgrade the price competitiveness of our automobile price competitiveness in global market. It is expected as the alternative to take the advantage over the fierce price competitiveness in the automobile market today.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148610http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406968
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRY & BUSINESS ADMINISTRATION[E](산업경영대학원) > DEPARTMENT OF BUSINESS ADMINISTRATION(경영학) > Theses (Master)
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