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Openmarket의 핵심 성공요인에 관한 실증 연구

Title
Openmarket의 핵심 성공요인에 관한 실증 연구
Other Titles
An Empirical Study on the Critical Success Factor of Openmarket
Author
우창균
Alternative Author(s)
Woo, Chang Kyun
Advisor(s)
김상수
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
최근 상거래 구조의 분권화로 정보화 능력이 중요시 되면서 이러한 소비자의 특성을 잘 대변해주고 있는 변화 중의 하나가 C2C(Customer-to-Customer) 방식의 e-Marketplace인 Openmarket의 성장이다. Openmarket은 Web2.0의 성격과 잘 맞아 떨어지면서 많은 온라인 유통분야의 블루오션으로 부상하고 있다. 이러한 산업의 급격한 변화는 온라인 유통업체의 핵심역량을 오프라인의 신뢰와 다양한 웹기술을 갖추는 능력에서 Web2.0 Paradigm에 따른 소비자니즈(needs)인 다양한 정보 제공력으로 변화하고 있다고 볼 수 있다. 본 논문에서는 안정화된 전자상거래의 현 시점에서 변화요인을 규명하고 새로운 e-Marketplace 형태인 Openmarket의 성공요인을 실증적으로 분석하고 이를 통해 장기적인 발전방향을 모색하기 위해 추진되었다. 연구결과는 구매자 중심 니즈의 변화에 따른 결론을 도출함으로서 기존에 e-Marketplace를 운영하거나 새로이 구축하고자 하는 기업의 전략수립에 중요한 자료로 사용될 수 있으리라 판단된다. 또한, Web2.0 Paradigm에 따른 Openmarket의 성공을 통찰함으로써 변화 가능성을 제시하고, 기존의 기업들이 새로운 e-Marketplace 비즈니스의 성공적 수행에도 활용될 것으로 예상된다.; Recently, set much value on information ability by decentralization of business structure, one of change which is reflecting customers' characteristics is Openmarket growth that is C2C e-marketplace. Openmarket is emerging as the Blue Ocean of online distribution area because it correspond with the Web2.0's personality. We can be regarded these rapid changes as the online industry's core competencies change from off-line confidence and getting a variety of web-skills to diversity of information supply power that is customers' needs following the Web2.0 Paradigm. We researched change factors of the stabilized e-commerce at this point and analyzed empirically success factors of Open market in this paper. And then, we seek long-term development plans through these things. The study results can be used for important materials to plan corporate strategy to operate existing e-Marketplace or build newly it as drawing conclusion leading to change of buyer based needs. Also, we suggest change possibility as observing Openmarket success due to Web2.0 Paradigm and expect that exiting corporate will use our research results to perform successfully new e-Marketplace business.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148335http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408059
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