255 0

정동희 작곡 피리중주곡 <동백꽃타령> 분석

Title
정동희 작곡 피리중주곡 <동백꽃타령> 분석
Author
송미경
Alternative Author(s)
Song, Mi-kyung
Advisor(s)
박인기
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본고에서는 정동희 작곡 피리 중주곡 <동백꽃타령>의 악곡구성 및 형식, 선율, 박자와 리듬을 중심으로 분석하여 보았다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 전 곡은 주제선율을 피리들의 어울림으로 표현한 곡으로 독주피리와 제1, 2, 3피리와 대피리로 구성되어있다. 총 237마디로 다양한 리듬의 변화가 이루어지며, 중모리장단, 중중모리장단, 3+2+2+2+2/♪, 엇모리장단, 자진모리장단으로 구성되어 있다. 형식구조를 살펴보면 도입부 - 제Ⅰ부 - 제Ⅱ부 - 제Ⅲ부 - 제Ⅳ부 - 제Ⅴ부 - 제Ⅵ부 - 제Ⅶ부 - 제Ⅷ부로 총 아홉 부분으로 나눈다. 박자는 3/♩, ♩=ca63, 3+2+2+2+2/♪, 10/♪, 4/♩. 등 박자진행의 변화를 주고 리듬분할, 다이나믹(f, 크레센도, p...)등의 선율진행이 이루어진다. 전 곡은 독주피리가 주선율을 제시하고, 곡이 전개됨에 따라 부분적으로 주선율의 모방, 리듬확대, 축소, 하행과 상행 등을 통하여 변형되고 발전된다. 또한 제1, 2, 3피리와 대피리는 각 부분의 중심을 보조해주어 선율흐름을 자연스럽게 이끌어주는 역할을 한다. 본 연구의 결과는 작곡자의 의도와 작품의 구조를 이해하고 피리중주곡 <동백꽃타령>의 연주에 도움을 줄 수 있을 것으로 기대하며 현대 대중에게도 쉽게 다가갈 수 있게 표현한 곡이라 하겠다.; This paper intends to analyze a Piri duet piece , which is composed July, 2004 by Dong-hee, Chung, premiered at Se-hyun, Han's Piri solo "Journey with Piri Ⅲ" on 9th September and played as a re-arranged version at Hwangjong Piri Association Concert on 20th, September, 2005. It also researches structure and new techniqu es inherent in the piece. The result of analysis with an emphasis on st ructure, melody, time and rhythm is as follows. The main melody is well expressed in the whole composition throu gh an ensemble of several Piri`s. It assumes the form of perform as a group. The piece consists of 237 bars with various rhythm and modula tion, partial cadenzas as well as joongjoongmori rhythm, jajinmori rhyt hm transformed from semachi rhythm. The structure is classified into 9 parts; The introductory part - Part Ⅰ - Part Ⅱ - Part Ⅲ - Part Ⅳ - Part Ⅴ - Part Ⅵ - Part Ⅶ - Part Ⅷ. The time progresses diversely like 3/♩, ♩=ca63, 3+2+2+2+2/♪, 10/ ♪, 4/♩, etc. The melody moves with rhythm division, dynamic(f, cres cendo, piano...) and so on. The solo piri represents a melody phrase and suggests the main the me. It is played as a partial variation according to new development t hat identical melody and rhythm pattern is expanded. The main melod y is variated and developed through imitation, rhythm expansion, dimi nution, descending and ascending. Piri 1, 2, 3 and Dae-Piri support the main melody and lead the flowing of melodies. Repeated rhythms crea te united feeling. The result of this paper is expected to help understand composer's i ntention , structure of the piece and perform a Piri duet piece . The composition would contribute to not only grow th of traditional music but also getting near to modern public.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147877http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409027
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > KOREAN TRADITIONAL MUSIC(국악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE