김대성 작곡 “25현금 독주곡 <마음마을>” 분석

Title
김대성 작곡 “25현금 독주곡 <마음마을>” 분석
Other Titles
An Analysis of " for 25 strings kayagum" Composed by Dae-Seong Kim
Author
이진경
Alternative Author(s)
Lee, Jin Kyung
Advisor(s)
양연섭
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본고는 작곡가 김대성의 “25현금 독주곡 <마음마을>”을 대상으로 하여 전통적 음악어법과 화성적인 음악형식에 대하여 살펴보았다. 악곡의 구조와 선율분석을 통하여 음계, 선법, 리듬의 특징을 살펴보고, 악곡에 쓰인 가야금의 연주기법에 대하여 살펴본 결과는 다음과 같다. 이 곡은 단악장의 구조 안에서 (A), (B), (C), (A'), (D), (E)로 나뉘는 구조를 가졌으며, C음을 중심으로 한 평조계면조선법과 B♭음을 중심으로 한 우조선법, 그리고 C, D, E♭, F, G, A♭, B♭의 7음 음계인 Aeolian 선법, 7음계에 반음이 포함된 12음계를 사용하였다. 주제선율의 변주와 유사선율의 반복진행이더라도 다양한 템포와 박자의 변화, 리듬 형태의 변화, accelerando와 ritardando의 삽입, 강약의 변화를 통하여 긴장과 이완을 표현하였다. 이처럼 김대성의 “25현금 독주곡 <마음마을>”은 전통 민요인 함경도 민요 <강서기나리>의 선율을 사용하고, 평조계면조선법과 우조선법, 그리고 전통가야금 연주기법의 농현과 전성, 연튕김 주법 등을 사용하였다. 또한 7음계와 12음계의 사용, 다양한 화음의 사용, 그리고 3+2+2, 3+2+3 박자의 리듬 등의 다양한 리듬을 사용하여 전통음악 안에서 서양음악의 요소를 적극 활용하여 작곡한 곡이다.; The purpose of this study was to review the traditional musical grammar and harmonic forms of Kim Dae-seong's 25 Hyungeum solo "Heart Village." Especially, the researcher analyzed structure and melody of the piece to review the characteristics of its scale, mode and rhythm and then, examined its playing techniques for Gayageum. The results of this study can be summarized as follows; This piece is structured to be divided into (A), (B), (C), (A'), (D) and (E) within the structure of a single movement, using Pyeongjo/ Gyuemyeonjo mode centered about C tone, Ujo mode centered about B♭note, the 7 note scale Aeolian mode of C, D, E♭, F, G, A♭ and B♭, and 12 scales consisting of 7 scales and their half-tones. Although the theme melody is varied and similar melodies are repeated, the piece expresses tension and relax through changes of diverse tempo, time and rhythm forms, insertion of accelerando and ritardando, and change of stresses. As discussed above, Kim Dae-seong's 25 Hyungeum solo "Heart Village" uses the melody of Hamgyeongdo folksong "Gangseoginari", Pyeongjo/ Gyuemyeonjo and Ujo modes, and such traditional Gayageum playing techniques as Nonghyun, Jeongseong and Yeon plucking technique. In addition, the piece uses 7 scales and 12 scales, diverse harmonies and such diverse 3+2+2 and 3+2+3 time rhythms to make use of the Western music elements in the traditional music.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147872http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408354
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > KOREAN TRADITIONAL MUSIC(국악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE