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교수·연구원 창업기업의 기업가지향성, 시장지향성에 관한 연구

Title
교수·연구원 창업기업의 기업가지향성, 시장지향성에 관한 연구
Other Titles
Entrepreneurial Orientation and Market Orientation of High-tech Companies created by University Faculties and Institute Researchers
Author
서행아
Alternative Author(s)
Seo, Haeng A
Advisor(s)
한정화
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
이 연구는 기술 창업기업들의 기술과 시장간의 갭을 줄이기 위한 시도로서, 기업가지향성과 시장지향성을 성과 핵심 요인으로 보고, 국내 교수ㆍ연구원 창업기업을 대상으로 이에 대한 영향요인을 실증 분석하였다. 기존의 연구기반 스핀오프(research-based spin-off), 기업가지향성, 시장지향성, 네트워크 활동에 관한 선행 연구들, 그리고 사전예비조사를 토대로 교수ㆍ연구원 창업정책, 배태조직과의 유관성, 외부기관 네트워크를 선행변수로 설정하고 이러한 요인이 기업가지향성과 시장지향성에 영향을 미칠 것이라는 가설을 설정하였다. 또한 기존의 기업가지향성과 시장지향성 연구를 바탕으로 이 두 요인과의 성과에 대한 가설을 설정하였다. 기업가적 지향성은 새로운 가치를 창출하기 위해 혁신적, 위험 감수적으로 자원을 재분배하거나 결합시키는 조직의 활동(organizational activity), 조직 과정(organizational process)으로 정의하였고, 시장지향성은 가장 효과적이고 효율적으로 구매자를 위한 뛰어난 가치를 창조하는 문화로, 고객지향, 경쟁자지향의 차원을 갖는 구성개념으로 정의하였다. 연구대상은 우리나라 교수ㆍ연구원 실험실 벤처를 등록해서 활동하고 있거나, 이전에 참여했던 전국의 121개 교수, 연구원 창업기업을 대상으로 하였으며, 다중회귀분석기법을 이용하여 분석하였다. 성과 변수는 기술적 성과지표로 시장제품출시건수와 기술개발건수로 분류하였고, 인지된 주관적 만족도 지표로는 매출규모만족도와 수익성 만족도로 측정하였다. 분석 결과 먼저 기업가지향성과 관련하여 첫째, 교수ㆍ연구원 창업기업의 대학ㆍ연구소 지원정책은 혁신성에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났으며 둘째, 배태조직 인력비중은 위험감수성에 부정적인 영향을 주는 것으로 도출되었다. 셋째, 외부기업과의 네트워크는 혁신성에 긍정적 영향을 주는 것으로 나타났으며, 넷째, 정부기관 네트워크는 혁신성에 부정적 영향을 미치는 것으로 도출되었다. 반면 시장지향성과 관련하여, 첫째 외부기업 협력 네트워크는 경쟁자지향성에 긍정적 영향을 미치며, 둘째, 배태조직 인력비중이 고객지향성에 부정적 영향을 미치는 결과를 규명할 수 있었다. 또한 기업가지향성중 위험감수성이 제품출시건수와, 경쟁자지향성은 매출규모만족도 성과에 긍정적인 영향을 주는 것임을 보여주었다. 본 연구의 결과가 주는 시사점은 이론적으로 보면, 기존연구에서 미흡한 창업정책과 네트워크와 기업가지향성, 시장지향성간의 관계를 분석하였다는 점이다. 다음으로 경영실무적 관점에서 보면, 배태조직의 경영지원정책과 외부기업과의 네트워크를 통한 기업가지향성 시장지향성 제고가 효과가 높다는 점과 배태조직 인력과 정부기관 네트워크는 부정적 요인임을 증명하였다. 마지막으로 정책적 측면으로 볼 때, 대학ㆍ연구소 경영지원정책과 기업 네트워크를 연계할 수 있는 제도마련과 대학ㆍ연구소간의 협력을 통해 창업을 위한 성공사례 확산 및 공동연구 추진을 위한 체제 구축이 필요하다는 점을 들 수 있다.; This research emphasizes the necessity of entrepreneurial orientation(EO) and market orientation(MO) as the characteristics of technology spin-offs in order to reduce the gap between technology and market and it performs an empirical study on Korea's spin-offs by university faculty and Institute Researchers. Based on the previous literatures on research based spin-offs, entrepreneurial orientation, market orientation and network and the pilot survey, entrepreneurial policy for university faculty and Institute Researcher, relationship with incubating organization and network with other firms are set as antecedent variables and hypothesis which these variables will effect entrepreneurial orientation and market orientation. Also hypothesis on the relationship of these two elements and the performance is made. Entrepreneurial orientation is defined as organizational activity or organizational process which redistributes or combines resources with innovativeness and risk-taking to create new values. This entrepreneurial orientation raises the innovativeness of organization and the challenges toward the uncertainty. Along with this, market orientation is a culture which creates values for the customer in the most effective and efficient way and is defined as customer orientation, competitor orientation and function coordination between the divisions. 121 spin-offs by university faculties and institute researchers which are currently registered as laboratory ventures or used to be participated in the past are selected for the sample, and the multiple regression analysis method is used. For performance variables, numbers of market product and technology development as the technological performance incubating organizations and satisfaction on the sales size and profitability as the subjective satisfactory indicators are measured. Research results show that the university and institute's entrepreneurial policy and cooperative network with other firms effect innovativeness positively while the cooperative network with government appears negatively significant. Human resources of incubating organization effects risk taking negatively. Also cooperative network with other firms gives positive effects on competitor orientation and the portion of human resources of incubating organization effects customer orientation negatively. Research also shows that risk taking effects positively on the number of product while competitor orientation effects satisfaction on sales size positively. This research brings out following implications. In the theological perspective, it analyzes the relationship among entrepreneurial policy, network, entrepreneurial orientation and market orientation which haven't researched a lot in the past. In the management perspective, it proves that managing policy of incubating organization and network with other firms raise entrepreneurial orientation and market orientation. Human resources of incubating organization and network with government are the negative effects. For the policy perspective, preparing the system which connects university and Institute policy and firm network and establishing systems for cooperation and joint researches among universities are necessary.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147793http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408294
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Ph.D.)
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