366 0

청소년의 학교 적응 정도에 따른 성의식, 성태도, 성행동에 관한 연구

Title
청소년의 학교 적응 정도에 따른 성의식, 성태도, 성행동에 관한 연구
Other Titles
Study on sexual consciousness, sexual attitude, sexual behaviors of school adaptability level in adolescents
Author
권선주
Alternative Author(s)
Kwon, Sun Joo
Advisor(s)
이정숙
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
이 연구는 청소년의 학교 적응 정도에 따른 성의식, 성태도, 성행동의 차이를 파악하여, 학교 부적응 청소년의 성문제와 성비행을 예방하고자 하는 목적으로 실시하였다. 사회인구학적 특성과 학교 적응 정도, 성의식 수준, 성태도 수준, 성행동 수준이 어떠한지를 제시하였으며, 학교 적응 정도에 따른 성의식, 성태도, 성행동 수준을 검증하였다. 마지막으로 성의식, 성태도, 성행동에 영향을 주는 요인들을 살펴보았으며, 나아가 청소년 성문제 예방을 위해 어떠한 고찰이 필요한지 살펴보았다. 이 연구는 4개 중학교와 3개 고등학교에 재학 중인 중·고등학교 학생 990명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 학교 적응 정도에 따라 상위집단, 중위집단, 하위집단으로 구분하고, 성의식, 성태도, 성행동에 차이가 있는지를 알아보았다. 수집된 자료는 평균과 표준편차, t-검증, 일원분산분석(one-way ANOVA), 다중회귀분석, Person's 상관관계분석을 사용하여 분석하였다. 이 연구를 통해 다음의 결과를 도출하였다. 첫째, 사회인구학적인 변인에 따라 학교 적응 정도, 성의식, 성태도, 성행동을 살펴본 결과 청소년의 학교 적응 정도는 연령, 경제수준, 학교만족도, 친구생활만족도, 가족관계만족도에 따라 차이가 나타났으며, 성의식 수준은 성별, 학교만족도와 친구생활만족도에 따라 차이가 나타났다. 성태도 수준은 성별, 학교만족도에 따라 차이가 나타났으며, 성행동 수준은 성차, 학교급간, 가족생활만족도에 따라 차이가 나타났다. 둘째, 학교 적응 정도에 따른 성의식, 성태도, 성행동 수준을 살펴본 결과 학교 적응 정도 상위집단, 중위집단, 하위집단의 성의식, 성태도, 성행동이 차이가 있는 것으로 나타났다. 학교 적응 정도 상위집단의 경우 다른 집단에 비해 성의식, 성태도가 가장 높았으며, 성행동은 가장 낮았다. 학교 적응 정도 하위집단의 경우 다른 집단에 비해 성의식, 성태도가 가장 낮았으며, 성행동은 가장 높은 것으로 나타났다. 셋째, 성의식, 성태도, 성행동에 영향을 주는 요인들을 살펴본 결과 성의식은 성별, 수업태도, 교우관계, 친구관계만족도의 영향을 많이 받으며, 성태도는 학교규칙, 성별, 수업태도의 영향을, 성행동은 연령, 성별, 학교규칙, 교우관계, 가족관계만족도, 교사관계의 영향을 많이 받는 것으로 나타났다. 이 연구에서는 청소년의 학교 적응 정도에 따른 성의식, 성태도, 성행동의 차이를 검증하고, 성의식, 성태도, 성행동에 영향을 주는 요인을 파악하여, 학교 적응 정도가 낮은 청소년에게 필요한 성문제 예방 방향을 제시하고자 하였다. 이러한 결과를 바탕으로 이 연구의 의의와 제한점을 논의하고 후속 연구를 위한 제언을 하였다.; This study was designed for studying difference of the sexual consciousness, sexual attitude and sexual behaviors as school adaptability level in adolescents. The purpose of this study was to prevent sex-delinquency. This study indicated a state of the life and sociodemographic characteristics, sexual consciousness level, sexual attitude level and sexual behaviors level and verified a state of sexual consciousness, sexual attitude and sexual behaviors as school adaptability level as result, and how factor have an effect on sexual consciousness, sexual attitude and sexual behaviors. The data for this study were randomly sampled from 990 students of 3 middle schools and 4 high schools at N city in Kyung-ki Do. The Self-report questionnaires was used for the method of this survey. Percentage, Average, Standard deviation, T-test, ANOVA, Multiple regression, Correlations and Reliability was used for the method of analysis. The results of this research is as the followings: First, the age, the economic environment and the satisfaction with the environment of school, friends and family make a difference of school adaptability level. The gender and the satisfaction with the environment of school and friends make a difference of sexual consciousness. The gender and the satisfaction with the environment of school make a difference of a sexual attitude. The gender, the age and the satisfaction with family relationship make a difference of sexual behaviors. Secondly, a student in high level of school adaptability has higher sexual consciousness and sexual attitude and lower sexual behaviors than one in low level. The other side, a student in low level of school adaptability has lower sexual consciousness and sexual attitude and higher sexual behaviors than one in high level. Third, the gender, the lesson attitude, the friends relationship and the satisfaction with environment of friends have influence on sexual consciousness. The school rule, the gender and the lesson attitude have influence on sexual attitude. The age, the gender, the school rule, the friend relationship, the satisfaction with family relationship and teacher relationship have an influence on sexual behaviors. This study indicated a state of the life and sociodemographic characteristics, sexual consciousness level, sexual attitude level and sexual behaviors level and verified a state of sexual consciousness, sexual attitude and sexual behaviors as school adaptability level as result, and how factor have an effect on sexual consciousness, sexual attitude and sexual behaviors. In conclusion, this study being to a meaning that chool adaptability lowest level students should supported the sex-education under certain circumstances preventive.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147611http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409140
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CHILD PSYCHOTHERAPY(아동심리치료학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE