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대중교통지향형 도시개발을 위한 역세권 개선 방향에 관한 연구

Title
대중교통지향형 도시개발을 위한 역세권 개선 방향에 관한 연구
Other Titles
A Study on Reform Plans for the Improvement of Transit in the Seoul Rail Station Areas for TOD
Author
오영택
Alternative Author(s)
OH, Young Taek
Advisor(s)
노정현
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
교통과 환경이 공존할 수 있는 교통체계의 지속가능성은 세계적 도시들의 공통적인 관심사이며, 각 도시마다 해당 도시의 특성에 맞게 그 해법을 찾고 있다. 인구밀도가 높고 대량수송의 필요성이 큰 서울시는 대중교통 중심도시로의 정책전환이 중요한 관건이라 할 수 있다. 따라서, 1990년대 도입된 대중교통지향형 도시개발(TOD)은 대중교통결절점 중심의 개발유도를 통하여 대중교통의 이용을 촉진하고 환경친화적인 정주환경을 조성하는 것으로 향후 서울시가 지향해야 할 도시개발에 개념이라 할 수 있다. 하지만 대중교통 결절점을 중심으로 대중교통 시설의 공급수준(LOS), 토지이용의 밀도(Density), 대중교통 이용특성등과 같은 TOD의 주요 계획요소에 대한 미약한 현황 분석은 TOD의 실직적인 정책적, 제도적 지원을 창출할 수 있는 근거를 마련하지 못하고 있다. 본 연구에서 제시한 대중교통 지향형 도시개발을 위한 역세권 개선방안은 다음과 같은 장점이 있다. 첫째, 토지이용특성에 따라 구분된 개선방안은 실질적인 이용자의 통행패턴을 고려한 공급체계를 구축 할 수 있다. 둘째, 역세권별 현황에 따라 보완요인을 다르게 제시함으로써 효율적인 정책시행을 할 수 있다. 셋째, 공급요인별로 표준을 제시함으로써 향후 역세권 개발에 제도적 근거를 마련하였다. 넷째, 일일교통카드자료를 이용한 역세권 단위의 실증분석으로 일반적인 적용이 가능하다는 장점을 가지고 있다.; The sustainability of traffic system, in which transportation and environment can coexist, is the common concern of the global cities. And, every city is seeking for its solution in line with the characters of the corresponding city. Regarding Seoul Metropolitan city that has the high population density and the big necessity of mass transportation, the important key point can be said to be a change of policy into a city of centering on public transportation. Accordingly, TOD(Transit-Oriented Development), which was introduced in the 1990s, facilitated the use of public transportation through inducing development of centering on public-transportation nodes, and formed the eco-friendly living environment. Thus, it can be said to be a concept of urban development, to which Seoul city will need to point in the future. However, the ground, which can create the substantial policy and institutional support for TOD, is failing to be arranged due to the insufficient analysis on the present status for the level of supply(LOS) in public-transportation facilities centering on public-transportation nodes, for density in the land use, and for the main planning elements of TOD such as the characteristics of the public-transportation use. There are the following merits in the improvement plan for the subway-station zone aiming at TOD(Transit-Oriented Development), which was presented in this study. First, the improvement plan, which was divided according to the characteristics of the land use, can implement the supply system of considering the transit pattern in the substantial users. Second, the efficient policy can be enforced by suggesting the complementary factors differently depending on the present status of subway-station zone. Third, the institutional ground can be arranged for the future subway-station zone by presenting the standard by supply factor. Fourth, it has a strong point of being available for general application due to the empirical analysis on the subway-station zone unit of using daily traffic-card data.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147022http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408421
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GRADUATE SCHOOL OF URBAN STUDIES[S](도시대학원) > DEPARTMENT OF URBAN PLANNING AND DEVELOPMENT MANAGEMENT(도시개발경영학과) > Theses (Master)
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