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SCORM 기반 에듀테인먼트 콘텐츠 개발

Title
SCORM 기반 에듀테인먼트 콘텐츠 개발
Other Titles
Development of Edutainment Contents based on SCORM
Author
이가영
Alternative Author(s)
Lee, Ka Young
Advisor(s)
최용석
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
Various contents have been developed due to proliferation of e-Learning education at present. However, wastefulness of time and expenditure has been brought about because people can't own jointly and reuse the contents with the problem of compatibility. Like this, the necessities of technical standards for effective management and community of learning resources have risen. Therefore, ADL(Advanced Distributed Learning) in America has proposed a unified standard program called "SCORM(Sharable Content Object Reference)" after combining standard programs of e-learning systems which various institutions have proposed. Sequences have not been applied to most SCORM contents in and outside our country. Or a fan shape sequence model has just been applied or relatively simple sequence models like a fan shape choice and a fan shape suppression have been applied. Furthermore, there have just been few SCORM contents' examples embodied in order to be used in practical educations, being based on the games. Therefore we have performed study and research related about basic template models and game base studies in connection with SCORM in this study. And we produced SCORM base edutainment contents which can be applied in actual elementary study after referring to SCORM data models which can be used in game base studies. And also we have presented more concrete and polished Sequence & navigation design method which actualizes a study at each level out of the conventional fan shape study structure. The significance of this study is on the use of various sequences which a highly developed study strategy conception of an instruction planner and high achievement acquisition of a learner can be made possible and the presentation of SCORM base edutainment contents which game elements are applied.; 현재 이러닝(e-Learning) 교육의 확산으로 다양한 콘텐츠들이 개발되고 있다. 그러나 호화상의 문제로 인하여 콘텐츠들을 공유 및 재사용할 수 없어 시간과 비용의 낭비를 초래하였다. 이처럼 학습 자원의 효율적인 관리 및 공유를 위한 기술적 표준의 필요성이 대두되어짐에 따라 미국의 ADL(Advanced Distributed Learning)에서는 여러 기관이 제안한 이러닝 시스템의 표준안들을 통합하여 SCORM(Sharable Content Object Reference)이라는 하나의 단일화된 표준안을 제안하였다. 대부분의 국내외 SCORM 콘텐츠는 시퀀싱이 적용되지 않았거나 선형 시퀀싱 모델 또는 선형 선택 및 선형 제어와 같은 비교적 간단한 시퀀싱 모델이 적용되어 있는 실정이다. 또한 게임을 기반으로 하여 실제 교육에 사용할 수 있도록 구현된 SCORM 콘텐츠 사례는 거의 없다. 따라서 본 연구에서는 SCORM 관련 기본 템플릿 모델 및 게임 기반 학습에 대한 관련 연구 조사를 수행하고, 게임 기반 학습에서 사용 될 수 있는 SCORM 데이터 모델을 참고하여 이를 실제 초등 학습에서 적용 가능한 SCORM 기반 에듀테인먼트 콘텐츠를 제작하였다. 또한 기존의 선형적인 학습 구조에서 벗어나 수준별 학습을 실현하는 보다 구체적이고 세련된 시퀀싱 & 네비게이션 설계 방법을 제시하였다. 교수설계자의 고차원적인 학습 전략 구상과 학습자의 높은 성취도 획득을 가능케 하기 위한 다양한 시퀀싱을 사용하면서도 게임 요소를 적용한 SCORM 기반 에듀테인먼트 콘텐츠를 제시하였다는 것에 이 연구의 의미가 있다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146748http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409524
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GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > VOCATIONAL EDUCATION(실업학계열) > Theses (Master)
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