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동행정 통폐합에 관한 주민만족도 분석

Title
동행정 통폐합에 관한 주민만족도 분석
Other Titles
A Study on People's Satisfaction with Amalgamation of 'Dong' Office Administration : Focused on the People Living at Amsa 1-4 Dongs, Gangdong-gu, Seoul
Author
유희수
Alternative Author(s)
Yoo, Hee Soo
Advisor(s)
최병대
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 지방자치단체의 소규모 동 통폐합 추진으로 인해 주민생활지원서비스에 대한 주민편의와 행정효율성을 향상시킬 수 있는 방안을 제시하고자 하였다. 즉, 성공적인 지방자치의 전제가 되는 동행정서비스를 고도화할 수 있는 방안을 모색함으로써 자치행정 발전에 기여함을 목적으로 하였다. 이를 달성하기 위한 구체적인 연구 방안은 다음과 같다. 첫째, 평가주체는 서울시 강동구 암사1?4동 지역주민으로 동행정 통폐합에 따른 행정서비스에 대한 기대감과 지각정도를 파악하자는 것이다. 따라서 본 연구의 주민만족도 평가를 위한 지표체계의 기본모형을 바탕으로 서비스 수혜자인 주민을 평가주체로 선정하였다. 둘째, 분석적 측면은 동행정 통폐합의 인지도, 필요성, 효율성 측면과 공무원의 업무수행태도 측면의 6개 민원행정 서비스 질(접근성, 친절성, 편리성, 전문성, 업무처리태도, 쾌적성)이 제시되었다. 셋째, 성과변수는 동주민센터 및 주민자치센터 이용 후 서비스의 결과와 만족도를 평가하였다. 분석결과, 암사 1?4동을 통폐합하여 동주민센터 및 주민자치센터로 각각 설치한 것에 대해서 보통으로 찬성하는 것으로 나타났으며, 암사1동이 암사4동에 비해 찬성도가 높게 나타났다. 또한 동주민센터 및 주민자치센터의 방문빈도는 낮게 나타났다. 민원행정서비스에 대한 동통폐합 후 전반적인 만족도는 보통으로 나타났으며, 쾌적성이 가장 높았고, 접근성이 가장 낮게 나타났다. 민원행정서비스에 대해서 동주민센터와 주민자치센터 만족도 차이를 분석한 결과 주민자치센터가 동주민센터보다 만족도가 높게 나타났다. 민원행정서비스 요인이 동주민센터를 이용하는 주민만족도에 미치는 영향을 파악한 결과 접근성, 친절성, 업무처리태도, 쾌적성에 대한 만족도가 높을수록 주민만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 주민자치센터에서는 접근성, 쾌적성에 대한 만족도가 높을수록 주민자치센터를 이용하는 주민만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 동행정 통폐합 발전방향에 대한 다중응답분석을 한 결과, “주민이 필요로 하는 문화?복지시설 확충”이 가장 높게 나타났으며, 다음은 “독거노인, 장애인 등 저소득주민을 위한 찾아가는 복지기능 활성화”, “다양한 프로그램개발로 주민자치센터의 주민참여 활성화”순으로 높게 나타났다. 이와 같은 연구결과를 바탕으로 하여 본 연구에서 제시하고자 하는 동 통폐합 및 기능개편의 정착을 위한 발전방안은 다음과 같다. 첫째, 행정서비스의 수준 향상 방안으로 동행정 통폐합에 따른 주민불편 최소화와 여유인력 재배치로 찾아가는 방문행정을 강화하는 것이다. 둘째, 폐지청사를 활용한 주민자치센터 활용방안으로 주민이 필요로 하는 문화·복지시설 확충과 주민자치센터 기능을 활성화시켜 지역공동체의 장으로 자리메김 하는 것이다. 셋째, 주민자치위원회의 위상과 기능 강화이다. 세부방안으로는 주민자치위원회의 구성의 합리화, 주민자치위원의 권한 부여, 주민자치위원의 역할 강화를 들 수 있겠다. 마지막으로, 주민참여 및 자원봉사자의 육성과 활용방안이다. 즉, 주민참여를 위한 전략과 프로그램을 개발하고, 유능한 자원봉사자와 강사의 적극적인 확보 및 관리가 필요하며, 자원봉사자의 육성과 교육확대가 필요하다. 본 연구에서는 1단계 동 통폐합 후 시범자치단체로부터 출범하여 운영되고 있는 강동구 암사1동-4동 운영현황을 검토하고, 이용주민들의 운영에 대한 만족도를 실증적으로 분석한 초기연구로서 동사무소 통폐합 및 기능개편의 정착 및 발전에 기여할 것으로 기대된다. 나아가 본 연구결과 접근성, 친절성, 업무처리태도, 쾌적성에 대한 만족도가 높을수록 동주민센터를 이용하는 주민만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 접근성, 쾌적성에 대한 만족도가 높을수록 주민자치센터를 이용하는 주민만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 결과적으로 동행정 통폐합으로 인한 주민만족도를 향상시키기 위해서는 접근성, 친절성, 업무처리태도, 쾌적성과 같은 민원행정서비스 요인이 일차적으로 매우 중요하다는 것을 알 수 있으며 이러한 서비스 요인에 대한 공무원들의 지속적 노력이 필요함을 확인하였다.; The purpose of this study was to find the ways to improve people's conveniences and administrative efficiency of 'dong' office services in the wake of small-scale 'dong' offices amalgamated at the level of unit local autonomous administrations. Specifically, this study was aimed at exploring the ways to enhance the 'dong' office services as a ground for a successful local autonomy in the age of localization, globalization and informatization, and thereby, conduce to development of the local autonomous administration. The results of this study can be summarized as follows; First, this study sampled the people living at Amsa 1-4 dongs, Gangdong-gu, Seoul to survey their expectations and perceptions of the administrative services resulting from amalgamation of the 'dong' offices. To this end, the researcher used a basic model or frame of analysis to assess the beneficiaries' or people's satisfaction with the administrative services of 'dong' offices. Second, in terms of aspects of analysis, recognition, need and efficiency were set together with 6 elements of civil administration services related to officials' attitudes toward their performance of duty (accessibility, kindness, convenience, professionalism, attitude toward service, and comfort). The variables of performance were set as results of services and satisfaction with them. Based on the findings of this study, the researcher suggested the following ways to reform the ways to amalgamate 'dong' offices and reorganize their functions. First, it is necessary to reinforce the door-to-door administrative services by redeploying the reserved officials in order to minimize people's inconveniences caused by amalgamation of 'dong' offices and thereby, improve the level of administrative services. Second, it is also necessary to expand the cultural and welfare facilities of people's autonomous centers needed by people and activate the functions of people's autonomous centers and thereby, promote the centers as arenas of communities. Third, it is essential to reinstate status and function of People's Autonomy Committees. To be more specific, the committees should be organized in a reasonable way, their members should be authorized and their roles should be strengthened. Fourth, it is necessary to diversify facilities and programs. Namely, it is necessary to construct a network among people's autonomous centers to induce people's participation, while developing and supporting the programs befitting the local conditions. Fifth, it is required to encourage people's participation, train the volunteer social workers, develop strategies and programs for people's participation, recruit and manage able volunteer workers and instructors and foster and educate the volunteer social workers.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146236http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409750
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GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC ADMINISTRATION LOCAL AUTONOMY[S](행정·자치대학원) > DEPARTMENT OF LOCAL AUTONOMY(지방자치학과) > Theses (Master)
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