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패스트푸드점 입지선정 방안에 관한 연구

Title
패스트푸드점 입지선정 방안에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Selection of Location for Fastfood Restaurants
Author
오용환
Alternative Author(s)
Oh, Yong Hwan
Advisor(s)
이덕환
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
패스트푸드 산업은 서비스와 제조가 결합된 매우 특이한 산업으로 독특하고 다양한 입지요인들을 수반하고 있다. 따라서 최적의 패스트푸드점 입지선정을 위해서는 고유한 입지특성을 면밀히 고려하여야 한다. 패스트푸드점의 입지선정을 위한 우선 과제는 전략적으로 매출을 극대화할 수 있는 입지유형 및 입지조건을 선별하는 것인데, 이는 목표 시장을 분석하고 입지선정의 기준을 확립하는데 주요한 단서를 제공해 준다. 입지선정은 지역 및 지구의 선정, 그리고 지점을 선택하기까지 단계별 절차에 따라 진행하게 되며, 각 단계별로 분석 및 평가 과정을 거치게 된다. 그리고 여러 가지 방법에 의한 예상매출액 추정을 통해 입점타당성이 검증된 후에야 비로소 최종 입지로 확정하게 된다. 특히 체계적인 입지평가 및 분석을 위해서는 매출 발생에 영향도가 높은 입지요인을 선별하는 것이 무엇보다 중요하다. 입지분석 방법 중 하나인 회귀분석법은 기존점포에 대한 축적된 데이터를 응용해 추출된 회귀계수 값에 따라 주요 입지요인별로 변별력을 차별화할 수 있다. 그리고 입지요인에 대한 계량화된 추정 값을 얻을 수 있다는 점에서 신뢰도가 매우 높은 분석방법이라고 할 수 있다. 그러나 회귀분석법은 개인이나 시장에 처음 진출하는 신규업체인 경우에는 경험이나 축적된 데이터가 부족할 뿐만 아니라 시간과 비용에 대한 제약이 크기 때문에 직접적인 활용에 한계가 있다. 이를 극복하기 위한 방안으로 회귀분석 결과에 따라 선별된 입지요인은 입지평가의 주요항목으로 채택하여 입지의 좋고 나쁨을 판단하는 기준으로 삼을 수 있다. 그리고 유사사례비교 방식에 있어서의 주요 비교요인으로 채택하여 활용할 수 있다. 유사사례비교법은 점포개발 초보자라도 사용하기 쉽고, 응용이 간편한 입지분석 및 예상매출액 추정 방법이다. 그러나 비교요인 채택기준 및 변수별 가중치 부여에 주관적인 판단이 개입될 우려가 있으며, 유사한 점포를 잘 못 선정하거나, 비교점포의 매출 정보가 정확하지 않을 경우 적용할 수 없다. 또한 최근 패스트푸드 업체가 선호하는 대형쇼핑몰 및 복합 상가 등 특수입지의 경우 유사점포의 선정기준에 많은 논란이 있어 이를 분석하는 도구로 적합하지 않다. 따라서 향후에는 합리적인 비교요인의 선정기준을 마련함과 동시에 특수지에서의 입지특성을 반영할 수 있는 보다 실효성 있는 패스트푸드 점포 입지선정 방안에 관한 연구가 필요하다.; This study's objective was to present an effective model of selecting an optimum location for a fastfood restaurant by using systematic and metrical methods. The ultimate goal of considering methods and factors for selecting a good site is to effectively and efficiently forecast and analyze the correlation between investment and profitability in a mid-and-long-term perspective. The results of the study indicates that it is hardly possible to assume that all the sites with high sales expectation are always optimum. In this backdrop, this study examines existing theories regarding real estate locations, location selection and looks into various researches concerning analysis of retailing sites. Also the study examines models for the analysis of sites for a fastfood restaurant and examples of how to assume estimated sales. The study looks into the regression analysis, one of the most reliable methods in analyzing sites since it offers distinctive results by primary variables in accordance with the regression coefficient figure that is extracted by applying accumulated data of existing restaurants. Results indicate that the regression analysis is not practical for an individual or a new-comer in the market because they do not have enough experience or accumulated data, and there are constraints in time and cost. In this respect, as primary items for assessing a location, this study adopted major location factors significantly affecting sales on the basis of the existing outcomes of regression analysis and make them a standard in analyzing a location. Also this study examined the method of comparing similar cases by using those location factors as main comparison factors. The comparing method, however, has a possibility that a researcher employing the method can be subjective in adopting comparison factors and granting a weight to each variable. The method was proved inappropriate in analyzing a location for a new restaurant because researchers may select wrong locations for it comparison or they may have inaccurate data on sales of comparing locations. Despite these limits, the study aimed at helping newcomers and site developers of the restaurant business including fastfood restaurants understand important factors in the selection of a location more systematically, and presenting efficient and practical methods to forecast sales.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146205http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410236
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GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC ADMINISTRATION LOCAL AUTONOMY[S](행정·자치대학원) > DEPARTMENT OF REAL ESTATE(부동산학과) > Theses (Master)
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