558 0

新都市開發의 公用收用에 따른 工場損失補償에 관한 硏究

Title
新都市開發의 公用收用에 따른 工場損失補償에 관한 硏究
Other Titles
A study on the factory compensation of loss due to expropriation of new city development
Author
임영인
Alternative Author(s)
Lim, Young-in
Advisor(s)
趙成民
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현대사회는 사회의 변화속도가 빠르게 진행되고, 급격히 산업화, 도시화, 개인화되어 가며 도시개발의 수요가 늘어가고 있다. 이에 우리나라에서도 다양한 도시개발의 사업들이 진행되고 있다. 그 중에는 수도권 외곽의 신도시 개발과 도심의 재개발사업인 뉴타운사업이 최근에 가장 활발히 진행되고 있다. 본 논문에서는 신도시개발사업 중에서도 2기 신도시개발의 상황을 분석하여 1기 신도시에서 이루어진 취락지 보다는 농지나 영세공장들이 산재해 있는 수도권 외곽지역의 신도시개발의 공용수용에 따른 손실보상이 이루어지는 점을 연구해보기로 하였다. 그 중에서도 공장의 공용수용과 손실보상을 연구하기 위해 공장 손실보상의 기본 이론을 고찰하고 외국사례와 비교 분석해서 시사점을 살펴본 후, 2기신도시 중에서도 공장이 많이 있는 인천 검단신도시개발 현황과 공장실태분석을 통하여 공장 손실보상의 문제점과 개선방안을 제시하였다. 검단신도시개발을 위한 이전대상 공장조사를 통한 현황분석 결과 1227업체가 산재해 있고, 소규모 영세공장이 1076업체로 84%에 달하는 것으로 나타났다. 등록공장이 331업체로 25%, 미등록공장이 946업체로 75%이며 외국인 투자공장은 없는 것으로 나타났다. 대부분 소규모 영세공장으로 종업원 수 10인 이하가 78%이다. 신도시개발 공용수용으로 검단산업단지로의 이전 희망업체는 690업체였으며 입주 가능 업체는 631업체로 59업체가 입주 부적합업체이다. 이전 희망 690업체 중에서 산업용지 분양을 희망하는 업체가 56%, 아파트형공장, 임대공장 희망이 14%, 개별이전 등이 30%로 나타났다. 입주 가능한 업체 중에서도 자가 공장은 145업체이며 임대가 486업체로 영세임차공장이 다수를 차지함을 살펴볼 수 있다. 신도시개발의 공용수용에 따른 공장손실보상에서의 현금보상원칙의 비현실성과, 최근 「공익사업을 위한 토지 등의 취득 및 보상에 관한 법률」개정으로 인한 공장손실보상 시에 산업단지로의 이전대책에서도 영세 임차인에게는 비싼 분양가나 임대료로 접근이 어려운 점, 공장주라 하여도 지가 상승으로 인해 입주희망 산업단지의 비용이 여전히 부담이 되고 있으며, 일정규모 이하의 공장은 산업단지 입주희망에도 제약이 따른다. 또한 영업보상제도의 비합리성과 감정평가사의 공장 손실보상평가에 있어서의 전문성 결여라는 문제점들이 나타났다. 이에 관한 개선방안으로 현금보상원칙 일변도 보다는 현금, 채권, 대토보상 중에서 피수용자의 원하는 바에 따라 현금, 채권, 대토 등의 선택을 다양화하고, 공장기업인들에게는 이전대책을 위해 산업단지 및 이전단지조성을 활성화하며 공장도 주택과 마찬가지로 위장 전입자들이 존재 하는 점과 지장물의 복잡하고 다양한 내용을 정확히 평가할 수 있는 감정평가사의 공장 내용의 보상평가 전문성 함양의 개선이 요구된다. 국민의 권리의식 향상과 날로 증가하는 보상민원 및 분쟁 해결은 더욱 어려워지고, 연간 수조원에 이르는 보상예산이 집행됨에도 불구하고, 보상제도는 낙후되어 원활한 공익사업의 시행에 차질을 초래하고 있다. 따라서 상당한 유?무형의 사회적인 손실이 발생하고 있는 점은 부인할 수 없는 사실이다. 많은 공장들이 공익사업지구에 편입되어 이전이 불가피하나, 현행 법?제도상 복잡한 공장설립절차와 공장의 입지에 대한 각종 행정적 규제로 인하여 공장의 개별적 이전이 사실상 불가능하여 지속적인 공장경영을 어렵게 하므로 지역경제는 물론 국가 경제적으로도 많은 문제점을 발생시키고 있다. 이와 같은 현행 보상제도의 여러 문제점이 지속적으로 노정됨으로 인하여 현행 보상제도의 개선도 지속적으로 이루어져야 하는 것이며 앞으로도 더 나은 방향으로 발전하여 공익과 사익의 균형 있는 조화가 이루어지길 절실히 기대해 본다.; The modern community has a fast speed of change, and as it is being industrialized, urbanized and personalized, the demand of development is increased as well. Henceforth, there are a variety of city developing industries going on in Korea. Among those plans, it is the development of new cities in the outskirts of suburb and the New Town industry, a redevelopment industry of cities, that are on the most active progress. In this text, I am trying to study about how loss compensation is carried out, through expropriation of outskirts of suburb about which agricultural land and factory are scattered, rather than settlement area, compared to the first term new city. This is referred to the present condition of the second term new city, among all the industries of new city development program. Even among them, I am going to inquire into the theory of loss compensation for factories to study about expropriation and loss compensation of factories. After considering the implications by comparing and analyzing foreign instances, I am going to present the problems and improvement plan of loss compensation for enterprises, referring to the investigation and analysis of the enterprises in the Geom-dan new city in Incheon. Analyzing the current status through investigation at the Geom-dan new city, there are 1227 factories scattered about, and 84% of them are small paltry factories , with exact number of 1076. Registered factories are total 331, which is 25%, and unregistered ones are total 946, 75%. It appears to be that there are no foreign investing factories. Most of them are small paltry factories, and 78% of them have same or less than 10 employees. There were 690 factories that wanted to move to Geom-dan industrial complex for their expropriation of new city development, but those ones that could move into the complex were total 631 so 59 factories were disqualified. Among those 690 factories the ones that wanted a sale industrial land covered 56%, apartment-type factories and renting factories covered 14%, individual transfer and etc. covered 30%. Among those qualified factories, owned factories numbered 145 and rented ones numbered 486. Therefore it is obvious that the majority was small leasing factories. There are also the unreality of the rule of cash compensation of loss for factories due to expropriation of development of new city and the fact that the paltry tenant cannot assess to the industrial complex due to expensive sales price or charterage originated by recent revision when there is a loss compensation for factories . Even if it is the entrepreneur the price of the desired industrial complex still becomes a burden for him or her as the price of the land increases. The factories smaller than certain scale has to face restriction on their hope to move into the industrial complex. In addition, problems like irrationality of business compensation system and lack of speciality in valuation of loss compensation of factories by appraiser occurred. Thus it is required to activate substitute land compensation, realize more migration plan, and improve the cultivation of professionalism in the contents of factories by appraisers. Elevation of people's awareness of rights, increasing civil appeal and settling disputes is getting difficult day by day. Even though there are nearly 7 trillion won of annual budget for compensation, the compensation system is fallen behind, thus causing a fiasco in the smooth administration of common wealth industry. So it is undeniable that considerable social loss is occurring in both material and immaterial aspect. It is inevitable for many factories to move as they are transferred to common wealth industry district, but the complicated process of establishing enterprises based on current law and institutional system and various administrative regulation on the location of enterprises make individual transfer of factories actually impossible. And this makes many problems not only on the local economy but also national economy. As such many problems of present system of compensation is continuously revealed, improvements of compensation system is also continuously made. I hope that it will improve furthermore in a better direction, balancing both personal and common wealth in accordance with each other.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146198http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409931
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC ADMINISTRATION LOCAL AUTONOMY[S](행정·자치대학원) > DEPARTMENT OF REAL ESTATE(부동산학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE