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동적노선배정 기법을 이용한 고속도로 진출입 통제정책 효과분석

Title
동적노선배정 기법을 이용한 고속도로 진출입 통제정책 효과분석
Other Titles
Effect analysis of highway entrance and exit control policy through dynamic traffic assignment
Author
김대현
Alternative Author(s)
Kim, Daihyun
Advisor(s)
김익기
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국내의 고속도로는 극심한 체증으로 인하여 본래의 기능인 이동성에 큰 제약을 받고 있다. 이러한 교통체증은 막대한 사회혼잡비용을 발생시킬 뿐만 아니라 수많은 교통사고를 야기 시키고 있다. 고속도로의 추가 건설 또한 그러한 문제점의 해결방안 중에 하나이지만 기존의 고속도로를 보다 과학적이고 체계적으로 관리하여 수송능력을 향상시킬 수 있는 방법을 병행해야할 때이다. 현재 우리나라의 고속도로에서는 TCS (Toll Collection System)를 통하여 tollgate를 기반으로 한 동적오디를 확보하고 있으나 이러한 과거의 동적오디는 장래의 동적오디를 추정할 수 있는 중요한 자료임에도 불구하고 이를 효율적으로 활용하고 있지 못하고 있다. 본 연구는 고속도로 진출입 통제정책을 시간대별 동적오디를 사용한 동적노선배정기법을 활용하여 고속도로의 본래 기능인 이동성을 확보하는데 중점을 두었고 구체적인 사례연구(특별수송기간 및 특정구간 사고발생시 고속도로 진출입 통제정책 시행)를 통하여 그 효과를 분석하였다. 분석결과 특별수송기간에 고속도로 진출입부 통제를 실시한 결과 시행전보다 시행후의 오디총통행시간이 15.33% 감소되었고 특정구간에 사고가 발생한 경우에 고속도로 진출입부 통제를 실시한 결과는 시행전보다 시행후가 오디총통행시간이 4.14% 감소되는 것으로 나타났다. 따라서 고속도로 진출입 통제정책은 특별수송기간이나 특정구간 사고발생시 모두 효과가 있다는 것을 알 수 있었다.; Due to terrible traffic congestion, Korean highways have been restricted by movability which is an essential function of highway. Such the traffic congestion causes a lot of accidents as well as an excessive social congestion expense. An additional development of high is one of methods to solve this problem. But, it is time to improve the transfer capability by managing the existing highways more scientifically and systematically. Currently, highways of Korea have obtained a tollgate-based dynamic O/D through TCS (Toll Collection System). Such the past dynamic O/D is a significant data to estimate the future dynamic O/D, but it hasn’t been efficiently utilized. In this study, the highway entrance-exit control policy was focused on ensuring movability as the original function of highway, by utilizing the dynamic traffic assignment technique using the dynamic O/D by time. Its effect was analyzed through a definite case study (an execution of the highway entrance-exit control policy for a special traffic period and a certain section’s accident).
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145361http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411045
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > TRANSPORTATION ENGINEERING(교통공학과) > Theses(Master)
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